Ahad, Jun 29, 2008

Petualang Alfa : Jangan Cuba Memanipulasikan Aku Hanya Kerana Aku Juga Dipanggil Bruce Banner Pada Sesetengah Masa

Tak faham?

Cubalah kreatif sikit. Ini semuanya nak kena bersuluh, parah.

Figura Alfa dibawah adalah lelaki yang memegang watak Bruce Banner dalam filem Hulk 2. Macamlah kamu tak tahu. Dah keluar panggung belum? Macamlah aku kesah. Sudahnya aku muat turun secara haram juga nanti.


Ya. Kami berkongsi sedikit similariti. Tang mana tak boleh cakaplah. Dan kamu juga boleh fikir sendiri, masing-masing dah besar. Akal pun dah cukup.

Yang aku akan kongsi adalah sifat. Kami berdua nyata pendiam. Pasifis. Penakut. Ayam... hanya bila kami normal. Bruce Banner akan memusnahkan bangunan yang diperbuat dari substance paling keras, ambil contoh adamantium, mineral yang digunakan untuk membuat cakar Wolverine.

Aku tahu bendalah tu tak wujud. Salahkah berimaginasi luar dari logik akal?

Dan aku juga tahu mana ada orang buat bangunan daripada logam. Itu figure of speech, metafora. Kalau semuanya nak lurus ikut doktrin ikut dogma ikut buku, pergi jadi bangsat.

Dan bila mana Bruce Banner yang diibaratkan seperti beruang tua dan dijolok-jolok budak-budak bodoh tak pernah tengok binatang dekat zoo hatta Animal Planet, seluruh tubuhnya mengembang macam terlebih ambil steroid dan mula bercakap secara gulibel. Lebih kepada growl, tampak lebih alfa katanya.

Itu Hulk, salah satu fantasi Stan Lee. Aku lain, aku realiti. Aku bukan rekaan. Aku zahir. Batil tidak, foni bukan baloni jauh sekali. Aku juga berubah. Bertransformasi. Merge into something else.

Bukan transormasi jadi makhluk yang membesar 40 kali ganda dari saiz asal dan menjadi hijau keseluruhan bak OD marijuana, jangan cakap kamu tak pernah main Bong-O-Matic. Bertukar bukan seperti Homer di bawah.


Atau macam Hulk zaman TV 80-an:


Bukan. Tiada kena mengena pun dengan penambahan unsur kimia dalam badan. Pengembangan otot akibat mutasi genetik tidak. Aku hanya bertukar/bertransformasi emosi. Tahukah kamu pada sesetengah waktu jika emosi melampaui akal, kamu akan dihambat aliran deras adrenalin lantas membolehkan kamu mengupas 60 biji kelapa dalam satu sesi sahaja hanya dengan menggunakan gigi sebagai apparatus pengopek.

Tak percaya?

Lantak sama kamu.

Baru sebentar aku dalam tenang dan beberapa ketika selepas itu aku disergah abang ipar aku. Terkejut. Tenang bertukar celaru. Terus aku ke ruang tamu dan mengalihkan segala benda yang diperbuat dari kayu jati. Ruang tamu sudah lengang tanpa sebarang perabot.

Seketika selepas itu, aku kembali normal dan mula menyoal sekeliling apa yang berlaku. Adakah ribut menerpa deras ke dalam rumah ini atau banjir besar menghanyutkan semua perabot ke anjung hadapan. Masing-masing juga terkesima.

Aku yang kehairanan pulang ke bilik untuk menyambung sesi petang bersama koleksi Jenna Jameson.