Rabu, Jun 04, 2008

Bintang kedua paling sedap di seluruh semesta.

Aku tak ingat sangat punch line iklan Honey Star.

Kenapa punch line? Kerana bait ayat tersebut hingga kini tak pernah mengecewakan aku dengan memberikan geletek perut dan pusat maya. Cukup cakap. Iklan tersebut kelakar. Tak setuju, lantak sama kamu.

Malam Ahad lepas sebelum bergerak ke ibu kota, aku dan 2 orang rakan singgah sebentar di sebuah kedai makan berhampiran tasik. Selalunya bila sebut pasal malam dan tasik, akan berlegarlah imej-imej berkenaan seriniti, trankuiliti dan apa saja yang beritma dengan -ti. Maaf kerana ianya tak sebegitu rupa.

Siang harinya ada orang yang tak bertanggungjawab, mungkin sengaja mungkin tak sengaja menuba tasik tersebut. Ya, di mana aku berasal terdiri daripada orang-orang pelik and so do you! Membawa makna selain daripada aktiviti menjamu selera, kami juga sibuk dengan aktiviti muntah di tepi kali.

Kami bertiga. 1 azam 1 tekad. Hah! Macam sial bunyi bendalah tu. Barang siapa yang datang dengan idea moto(?) tersebut, Ibu kamu pasti bangga. Kami bertiga menunggu seorang lagi rakan yang mahu saing ke ibu kota. Saja untuk lebih keselesaan. 2 biji kereta, 1 kereta sumbat 2 orang.

Kawan aku yang belum sampai lagi ni, aku letak nama dia Colossus. Apa? Tak suka X-Men? Sama lah kita, hikhik. Gedik.

Lambat pula Colossus malam itu. Kami bertiga dah naik biru-biru muka kerana terpaksa menahan nafas. Kalau asyik muntah rugilah keluar duit beli makanan. Ya, di mana aku berasal juga terdiri daripada orang-orang yang berjimat cermat dan begitu juga kamu. Dan kamu juga harus bangga dengan kebenaran itu. Jika bukan sekarang, lambat laun pasti kamu akan, 'Wow. Gerek seh lepak dengan orang cermat.'

Bawa bersabar ya. Yang indah tak datang dengan kelajuan pengewapan.

Hinggalah seorang daripada kami hampir dikejarkan ke hospital akibat kekurangan oksigen dalam tubuh dan pada saat jari jemari aku sedang menekan kombinasi nombor kecemasan dan pada saat itulah Colossus warna kuning langsat muncul.

Sebiji macam super hero. Colossus yang betul warna kelabu, Colossus versi Asia pula warna kuning langsat.

Kenapa aku pilih Colossus? Cuba fikirkan dahulu. Ambil seminit untuk fikirkan. Di bawah akan aku wakilkan seminit dengan 60 dot. Jangan menipu ya.

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

. . . . . . . . . .

Cuba bilang balik. Cukup tak 60 dot? Jika tak, my bad. Aku dah sedaya upaya cuba mengotakan janji tapi hey, aku hanya insan biasa. Kesilapan adalah permainan aku, begitu juga kamu.

Similariti antara kedua-dua Colossus adalah bentuk tubuh mereka. Mereka berkongsi lengan, dada, kepak, betis dan peha. Pek 6 belum lagi menunjukkan sebarang 'in common'. Kata Colossus celup, 'Gimme another 4 to 5 months, and then we talk.'

Colossus Celup (CC) merupakan seorang pelatih persendirian(personal trainer). Jika kamu selalu ke gim, ada segolongan manusia yang badannya berketul-ketul dan kebiasaannya jika tidak di lapangan membentuk kontur tubuh, mereka akan bercumbu mesra dengan wanita yang datang untuk dilatih mereka.

CC begitu obses dengan kerjaya beliau sebagai ahli bina badan dan juga pelatih persendirian. 'Duit lebat, perempuan keliling pinggang. Kau apa ada?'

Di awal perbualan kami bertiga terpaksa mengalah. Kawan aku yang lagi 2 memang moral down, tapi aku tidak. Aku menunggu satu perkataan yang akan strip down segala apa yang dia ada. Aku sabar dan dengar dengan teliti sedang lagi 2 orang kawan aku hanyut dengan fantasi berbadan pejal seperti Colossus.

Payah betul dia nak cakap. Nak tak nak aku terpaksa korek.

'Apa supplement kau ambil?'

Colossus buka beg sandangnya. Terhimpunlah segala macam ubat buang lemak, protein, kalsium apa cirit entah di atas meja makan dan disaksikan seluruh warga kedai makan tersebut. Baik, publisiti dia meningkat dari radius 1 meter kepada 2 batu.

'Ini je ke?'

'Ada lagi. Yang tak boleh nak tunjuk punya. Aku ambil bintang. 10 paun, 2 weeks baby!'

'Bintang? Dulu aku makan Honey Star tak jadi pun macam kau?'

CC perlahankan nada riaknya, 'Nama lain for steroid.'

Yeah! Aku dah jumpa titik vulnerabiliti dia. Steroid adalah perkataan ulung yang aku tunggu-tunggu dari awal perbualan.

Kami mula beransur ke kereta.

Aku memilih untuk sekereta dengan Colossus. Dari saat dia masuk gear 1 sampailah ke destinasi, aku berjaya zero out dia punya moral dengan ayat di bawah. Terdiri dari 2 perkataan, ringkas tapi menusuk kalbu.

'Konek kecik!' Aku ulang adalah dalam 4 juta kali.