Ahad, Jun 01, 2008

Dipendekkan, jangan pandang.

Untuk Mommy's Den dan semua rumah di dunia ini menjadi ceria dan nampak hidup, beberapa benda dan perkara perlu dibuat, dikemaskini, diperbaharui, dilengkapkan untuk mencapai tujuan tersebut.

Aidilfitri tidak menampakkan sebarang tanda-tanda ceria atau nampak hidup buat sekian kalinya tahun lepas. Betul-betul Mommy's Den menjadi gegak gempita, benar-benar hidup pada majlis perkahwinan Kak Cik yakni pada 2...3 tahun lepas. Tak ingat.

1 hari yang penuh dengan drama, sketsa, satira. 1 hari. Esoknya terus mandom. Kelabu.

Sejak kedatangan ahli baru dalam keluarga aku pada minggu lepas, setiap hari Mommy's Den menerima kunjungan dari sesiapa sahaja yang kononnya teruja dengan berita kedua orang tua aku naik jawatan.

Kamu ke sini sebab mahu ulam-ulaman segar dari sawah Nenek. Tradisi zaman berzaman. Orang datang rumah, tuan rumah saji kudapan dan bekalkan sebarang cenderahati untuk tetamu. Keluarga aku memilih ulam-ulaman.

Dan disebabkan ulam-ulaman yang ditanam nenek adalah nadir dan terbukti efektif dalam membasmi dan mengubati beberapa jenis penyakit kronik, harganya sangat ridikulus dalam pasaran. Cheapskate. Fikirkan sendiri kenapa aku panggil mereka sedemikian rupa.

Hari ini sahaja Mommy's Den menerima kunjungan dari 7 buah keluarga dan sekarang pada jam 10 malam, ada lagi 2 keluarga sedang bertepuk tampar, bergurau senda dengan orang tua aku.

Aku terlelap pada jam 9 tadi. Belum lagi mandi sejak pulang dari kenduri kahwin seorang rakan pada jam 4 petang tadi. Entahlah. Hari Ahad seolah-olah Hari Malas Sedunia. Aku pasti hampir kesemua penduduk Bumi terlentang depan TV, kunyah jajan, garu perut dan tapak kaki pada hari Ahad.

Jam 10. Aku terjaga. Bukan terjaga. Aku hanya tidur-tidur ayam. Badan melekit, al-maklumlah tak mandi dari siang. Bukan pengotor, bukan pemalas. Aku tak ada masa. Masa aku diperuntukkan dan diutilisasi sepenuhnya untuk permainan 25 to life, WarCraft, Fatal Fake dan tak ketinggalan, Playboy: Virtua Mansion.

Aku orang yang sibuk. Belajar terima kenyataan. Dan belajar cara mahu menutup kekurangan dengan alasan yang munasabah dan moden. Haha. Moden punggung aku! (modern my ass!)

Seperti biasa translasi literal Bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu bukan idea yang baik.

Aku terjaga. Badan melekit. Aku tengok sedikit wayang berahi sebelum bangkit untuk membetulkan sistem perjalanan darah dan seterusnya buka pintu bilik.

Aku tak tahu ada orang datang. Aku hanya ber-boxer dan impak daripada sesi memperbetulkan sistem perjalanan darah, I got a boner. I'm a Malay and I'm sort of a nigga too, if you understand what I'm sayin'.

Ianya sangat ketara. 5 pasang mata. 2 pasang buat tak hairan atau mungkin cemburu. 3 pasang lagi menatap gusto. Dan dari 3 pasang itu, sepasang buat aku kurang selesa dan 2 pasang lagi memberi sensasi luar biasa.

Aku terpaksa berkias kerana ini bukan blog erotik, ini blog akademik.

'Er..Hai?'

'Pergi pakai baju!' Teriak Ibu. '...And something to cover your...'

Aku cantas. 'Got it.'

Terima kasih Triple A. Abbriviasi kepada nama anak buah aku. Bukannya American Automobile Association. Terima kasih kerana kau berjaya menjadikan aku sesuatu.