Selasa, Jun 17, 2008

Petualang Alfa : Halitosis

Siapa atau apa yang akan kamu salahkan jika orang mula menjauhkan diri dari kamu? Pada awal perbualan masing-masing tampak bersahaja dan sedikit kerut di kening tanda kurang selesa tapi adakah kamu perasan tanda-tanda kecil itu?

Mestilah tidak kerana kamu sedang hanyut dengan ideologi, perspektif atau pendapat kamu yang kononnya bernas tanpa pedulikan apa yang orang lain kata. Bahasa tubuh sangat penting dalam perbualan; samada kamu punya ataupun pihak yang kamu sedang bercakap.

Dari jauh aku perhatikan sekumpulan rakan yang menggayakan bahasa tubuh yang secara terang menunjukkan mereka berminat dengan seorang manusia ini punya percakapan tapi mereka juga bereaksi kurang senang dengan orang itu.

Kenapa ya?

Dari raut wajah aku pasti mereka tekun mendengar tapi dari raut wajah mereka juga mencerminkan betapa bencinya mereka dengan orang tersebut.

Aku curiga. Aku hampiri kumpulan tersebut.

'Motherfucker!'

'Excuse me sir? You were saying?'

'I have two options, either pick one or you might as well disappear.'

'Ah?'

'Take these mints or have a smoke.'

'I'm still not getting you.'

'Mulut kau bau macam sial. Tak nampak ke masing-masing macam nak taruk kau cukup-cukup?'

'Loh, yeke? Haha. Tak perasan saya la bang.'

'Don't call me abang, I don't even know you.'

Maka berlalu aku pergi laksana seorang hero komik DC selepas aku pusing membelakangi semua dan meludah ke sisi.