Jumaat, Jun 13, 2008

Kudapan Senja : Kemut

Kemut dalam entri ini bukannya bermaksud seperti dalam kamus. Kemut kini telah disalah anggap sebagai nama timang-timangan kepada kedekut. Rujuk sendiri Kamus Dewan untuk maksud sebenar istilah kemut yang di mana tak ada kena mengena langsung dengan kedekut.

Seorang bakal kapten kapal, mari panggil dia Mixon. Jerod Mixon? Pergi google sendiri dan kamu akan faham apa similariti antara mereka berdua. Ciri fizikal ada sedikit berlainan kerana Mixon Celup (MC) besar manakala Mixon sebenar terlalu besar.

OK. Cukup dengan mukadimah tentang watak sampingan untuk siri Kudapan Senja pada senja ini. Aku seperti biasa akan pegang watak utama. Jangan kecil hati ya Mixon Celup.

Seperti yang diuar-uarkan MC beberapa hari yang lepas, aku dimaklumkan oleh beliau tentang majlis keramain penuntut satu akademi marin. Aku ditugaskan MC untuk mencari venue. Mana-mana bilik bola yang menawarkan harga berpatutan asalkan ada tempat untuk mereka meraikan malam bergraduasi.

Tempatnya sudah ada tinggal lagi urusan tempahan masih belum dibuat. Dan aku juga ditugaskan untuk buat survey kekosongan tarikh dan harga yang di mana aku masih belum pergi laksanakan yang di mana jarak antara tempat tinggal aku dengan hotel tersebut hanyalah sepenanak nasi. Dekat nak mampus, saja malas. Kirim air liur mana boleh, paling bangsat bayar bil internet aku untuk 2 bulan yang mendatang.

Berkecil hati dengan kesambil-lewaan aku, MC akhirnya berkeputusan untuk pergi sendiri yang di mana beliau ada sedikit masalah dengan cara untuk pergi ke hotel tersebut. Dia naik bas. Kereta mewah pemberian orang tuanya elok tersimpan di rumahnya yang beratus batu jaraknya dari tempat MC menuntut ilmu kemarinan.

'So, how am I going to make it there?'

'There's a bus that using the route but then dia hantar kat pintu gerbang jelah.'

'So?'

'You have to walk about 2 miles to get to the administration.'

'Fuck! Dah la ramalan cuaca cakap besok panas. How darker can I could be?'

'You tell me.'

Dasar anak bertuah. Tapi aku memang berhajat nak bertemu dengan MC kerana hampir 3 tahun aku tak bersua muka dengannya. Kali terakhir masa malam sebelum dia masuk akademi marin tersebut yang di mana aku sendiri tak perasan kelibatnya memandangkan pakaian beliau serba gelap dan... dah google belum Jerod Mixon?

Jadi aku beri cadangan supaya dia menaiki bas terus ke tempat aku.

'Hell no!'

'Apahal?'

'I want to hook up with some nasty ass girls first.'

'Kau tu dah lah..malas nak cakap.'

'Fine. How bout pick me up dekat Terminal?'

'Fuck no!'

'Kemut! Lubang cirit kemut! This is how you're going to treat an old friend?'

'Kau dah tak siuman? Aku nak kena menghala ke selatan and then patah balik pergi utara and then go back down to south and then hook up with some girls? Is that what you have in mind, idiot?'

'I have no idea what the journey is going to look like. So I'm guessing you have such a terrific plan right there. I'll go with it.'

'Good.'

MC tak sedar siapa yang cheapskate daripada awal. Sumber ekonomi aku bergantung sepenuhnya dengan memerah keringat sampai tak ada apa lagi untuk diperah dan sedikit bantuan daripada aktiviti illegal yang aku usahakan kecil-kecilan. Dari sudut undang-undang ia memang illegal, tapi apa kamu tahu tentang mencari sedikit keselesaan dalam hidup? Sikit, seuncang, secubit. Naikkan lagi harga semua benda, next time I'll rob a bank, for fuck's sake! I'm just playin'.

Aku terpaksa berjimat cermat. Bukan kedekut atau kemut atau apa sahaja istilah generasi ini dan sebelum gunakan sebagai euphemism.