Khamis, September 25, 2008

Ahoy teman!

Batch aku di Sekolah Atas Bukit by approximate value adalah 140 orang. Lelaki dan perempuan. Baik dan nakal. Skema dan terkejal.

Tiada kes atas pagar.

2 kelompok itu sahaja. Kategori seperti "hari ini normal minggu depan persis siamang" tidak wujud. Noktah.

Selepas 5 tahun meninggalkan alam persekolahan, dalam kes-kes tertentu; 4, 3, 2 dan setahun, masing-masing membawa haluan sendiri.

Ada yang jadi insan dipuja lambung masyarakat, tidak kurang juga menjadi mangsa ludahan masyarakat. Tak semua benda yang diatur, dicarta, diharapkan menjadi. Kerana itulah realiti, samada ia ikut telunjuk kamu atau it'll turn its back upon you. Reality is a bitch you know.

Dalam 5 tahun macam-macam boleh jadi. Berkarung-karung cerita mahu dikongsi. Maka dengan itu salah seorang sahabat dari Jepun mencetuskan idea untuk pemuda-pemudi tunas harapan negara(you wish) ini berhimpun dalam satu majlis tak-adalah-formal-mana pada Sabtu ini.

Dalam anggaran kesuluruhan 140 orang tadi tu, hanya 30 orang yang benar-benar berkesempatan dapat menghadirkan diri pada majlis berbuka puasa di sebuah restoran.

Dan dalam 30 orang itu, masih ada lagi yang jadi besar sial tak mahu jadi dewasa dengan menyusahkan pihak penganjur dengan kata-kata seperti di bawah:

'Aku segan la.' --Fuck!

'Takde geng.' --Kau ingat ini persatuan samseng nak geng-geng?--Fuck!

'Mahal la dia punya tempat.' --Jangan perabis duit gaji/biasiswa/pinjaman macam orang tak ada akal. --Fuck!

'Jauh.' --Padan muka kau-- Fuck!

'Mak aku tak kasi keluar malam.' --Kau dah 22 tahun, DUA PULUH DUA for fuck's sake!-- Fuck!

Dan seribu satu macam lagi alasan.

Itu masih tak mengapa. Yang lebih mendidihkan darah apabila tempahan tempat telah dibuat, seorang demi seorang dengan sesuka hati menarik diri dari menyertai program tersebut.

Deduksi demi deduksi menjadikan pihak penganjur jadi tawar hati. Dalam kes kali ini, semua orang adalah penganjur. Tawar hati untuk buat apa-apa aktiviti pengukuh persahabatan di lain hari.

Benda yang aku nak elak sangat, itulah dia. Berpecahnya kami membawa makna masa depan negara dirundung pandemonium. Cih, macamlah orang lain seusia aku semua tak boleh pakai punya umat.

Hilang semangat aku nak marathon House dan Heroes dek perangai budak-budak bertuah tersebut.