Rabu, September 17, 2008

Empat peluru lima kepala, siapa nak jalan dulu?

Sedang aku menyoroti timbunan koleksi filem yang masih tak bertonton, aku jumpa satu filem yang bagi aku cukup kena dengan paranoia aku; kabus atau The Mist.

Kabus adalah satu kejadian alam yang di mana air yang terkondensasi ke udara membentuk wap, baik tebal, boleh tahan tebal, tebal tapi masih boleh nampak objek dalam radius dua meter, tak adalah tebal sangat etc.

Fenomena kabus terjadi biasanya di waktu pagi. Lain daripada itu jangan tanya aku, itu saja yang aku ingat masa belajar dekat sekolah dulu.

Paranaoia aku tak adalah sampai semengarut kejadian yang berlaku dalam filem tersebut di mana pintu gerbang ke alam satu lagi dibuka oleh saintis militari blablabla orang mati kena makan makhluk pelik blablabla ekstremis agama mati kena tembak blablabla bapa penyayang menjadi bapa penyayang yang tembak anak sendiri. Bla.

Aku tak suka kabus sebab aku gemar joging pagi-pagi dan disebabkan kabus yang tebal menghalang pandangan mata maka aku tak dapat nak cover up apa yang patut sebagai contoh tahi mata terselepet ataupun mencangut mencuri nafas, pancit.

Jika memanjang nak cover up, I'll ended up even worse, 10 minit saja dah tersadai dekat bangku yang tersedia. Cover up memakan tenaga yang banyak, aku kurang tenaga kerana aku tak makan banyak. Where do you think human energy came from? Tenaga Nasional Berhad? From the food you consumed of course.

Sekarang aku jadi lebih takut untuk berhadapan dengan kabus setelah menonton The Mist. Aku rasa orang yang memilih atau bertukar sesi untuk berekreasi di petang hari daripada waktu pagi semuanya telah menonton The Mist.

Oh, berkisar tentang tajuk entri ini. Itu adalah bahagian kesudahan cerita tersebut.