Khamis, September 11, 2008

Sepetang bersama beberapa kleptomania bernafsu tinggi.

Jika kita betul tak berkemampuan dan tahap keinginan melepasi tangga keperluan, apakah kita akan terus mengesat air liur sambil beromong kosong berimpian mahu memiliki benda di luar jangkau?

Ya, kita sepatutnya bermimpi.

Adalah normal jika kita hanya mampu bersembang kosong tentang impian memiliki tanpa sebarang usaha untuk mendekatkan diri dengan secara legit kepada benda yang kita impikan.

Semalam aku ke rumah seorang teman untuk berbuka puasa. Sambil menumpang teduh dan memperabiskan beras, aku juga kerap menghabiskan malam di rumahnya.

Teman ini dan dua orang lagi rakan serumah tidaklah mewah dari segi kewangan tapi jika kaki ini melangkah ke kamar tidur masing-masing, mesti ada benda-benda baru.

Tak kiralah pewangi, baju, pakaian dalam, serum rambut hatta sikat sekalipun. Dari barang elektronik hinggalah ke barang kosmetik kaki, ada sajalah yang baru. Dengan memori fotografik(untuk sesetengah benda), aku memang tau saja jika ada benda baru dalam rumah tersebut.

Aku perhatikan mereka tidaklah berwang mana, tapi pakaian pelbagai mesti mahu berjenama. Pakai baju 10 ringgit tak boleh, senang dapat ruam kata mereka, sarung seluar murah senang kena kudis, ikut kata mereka juga.

Dengan gaji yang tak seberapa mereka mampu mengenakan pakaian dan menggunakan barang dari jenama kontemporari yang bagi aku sedih dan sayang nak keluarkan duit untuk beli itu semua.

'Tell me the secret lah. Multilevel marketing issit?'

'We don't believe in such a bogus thing.'

'Then, apa bendanya? Komisen aktiviti menahan dinding?'

'Jaga mulut sikit, cabai karang.'

Tanya punya tanya, segalanya semakin jelas.

Benar mereka tak berkemampuan tapi mereka ada jalan yang mudah.




'You'll need these things. And as soon as you get your hands on these stuff, you're on top of the world, baby!'

Perkakas seperti pisau lipat, beg plastik yang berkenaan dan tak ketinggalan, courage.

'With those, apa yang kau nak kau boleh dapat. Now to teach you on how to not be caught.'

Oh, cukuplah kot. Ini bukan benda yang elok untuk dikongsi.

Tambah teman tersebut, 'you're a chicken kalau takut dengan the beeping machine.'

Soal aku, 'kalau kantoi jugak?'

Balas, 'owh, we haven't got into that kind of situation, after all, most security and pelayan kedai are guys.'

Sambung, 'you're going to need this and a little of this. Gerenti selamat. Mustajabbb.'

'Dah tu kau nak aku pakai hot pants? Aku jantan la ngok!'

'Whatever it takes.'

Tak mengapa, aku lebih gemar pendekatan tunggu dan menyimpan. Cukup tabungan, belilah apa yang berkenan.

'Tak takut ke kalau kena tangkap satu hari nanti?'

'We can't stop! It's in the vein. Nobody, I repeat, NOBODY can't stop us now.'

'Murtabak ayam tanpa bawang ni korang rembat jugak ke?'

'Tolong sikit. Benda yang boleh sarung ya, benda makan jangan buat main.'

Ada juga sensiviti terhadap benda yang menjadi darah daging.

Macam-macam.