Ahad, November 09, 2008

Impian itu musnah sebelum sempat ia bermula.

Seorang teman di Jepun memberi satu berita baik untuk aku. Peluang untuk buat duit dengan hanya duduk di rumah. It's not another scam di mana kamu dikehendaki taip surat promosi untuk sesebuah agensi perlancongan tidak.

Ianya betul-betul buat duit. 

Program buat duit dari kamar beradu ini adalah salah satu program untuk semua orang yang berminat dalam penciptaan perisian untuk peranti tangan.

Apa yang diperlukan adalah sebuah Mac, sebuah iPhone dan pengalaman dan kepakaran dalam pengaturcaraan. 

Tiada satu pun daripada kriteria itu dapat aku penuhi. Tiada guna aku belajar variasi bahasa pengaturcaraan seperti Java, C#, VB dan skrip yang lain sedangkan Apple menggunakan Xcode; satu bahasa pengaturcaraan yang hanya boleh digunakan pada pelantar Mac.

Tiada gunalah Xcode dapat menampung banyak bahasa pengaturcaraan sebab aku masih perlukan sebuah Mac dan sebuah iPhone untuk tujuan menulis, debug dan run the application.

You gotta spent some to get some.

Seingat aku itu mantra untuk gettin' laid, secara amnya. Ianya membawa maksud yang lain jika aku gunakan font style yang normal untuk some yang kedua, some yang di-italic-kan. Cara sebutan juga turut menyumbang kepada miskonsepsi.

Aku tak ada some yang pertama. Some yang pertama itu membawa makna modal. Peruntukan. Kapital. Cirit.

Jadi bagaimana aku nak dapatkan some kedua, both literal and methaporically speaking, jika some yang pertama jauh di Kejora sana untuk aku gapai.

So I did some thinking.

Kalaulah ada orang lain yang berminat dan boleh bekerja dalam satu unit(pasukan berbunyi sangat bigot) dan rela diarah dan dikerah tanpa ada sungutan dan yang tukang arah dan kerah itu adalah aku, aku rasa some yang kedua atau some, boleh jadi kenyataan.

And later on, aku fikir lagi.

Mustahil. 

Tak apalah. Duit akan datang dalam banyak cara, ada kala ianya semudah jatuh dari langit(jika kamu tunduk ke bawah dan tadah tangan di kaki lima sambil penuh adamant menganggap langit itu hanya setinggi 5 ke 6 kaki dari paras kepala kamu, try to think of it) dan ada kalanya nyawa dijadikan perhitungan untuk duit yang tak seberapa(memeras ugut secara bersenjata seorang hobo dan kemudian secara tiba-tiba sepasukan seragam biru mengepung kamu, kamu jadikan hobo itu tebusan, kamu dapat adalah dalam sekitar seringgit 20 sen dan kamu berjaya melarikan diri dengan sebutir peluru di kaki).

Ooh, I just love my imagination that much.

Kembali ke pentas realiti.

Aku ajak rakan di Jepun itu berganding bahu(haha) menjayakan program buat duit dari kamar beradu. Antara sebabnya adalah:

1. Aku kenal dia dah lama. Rumah dia aku tahu. Kucing yang berusia 7 tahun milik ibunya pun aku kenal, begitu juga seisi keluarga beliau yang lain.
2. Dia ada iPhone yang beroperasi dalam bahasa Jepun.
3. Dia belajar dekat Jepun, secata otomatik dia tahu bahasa Jepun(yeah, it's that simple).
4. Dia yang memperkenalkan kepada aku bendalah ni maka dia tahu banyak tentang bendalah ni sebab ada banyak benda nak kena baca baru boleh faham dia punya flow dalam pembinaan program iPhone.
5. Aku, di tangan yang lain, baru baca perenggan pertama dan ayat pertama terus tutup browser dan sambung tengok Oliver Twist.
6. Biasiswa dia banyak.

Dan dia dengan penuh rasa hormat menolak sebelum aku dapat kemukakan sebab yang ketujuh. 

'I ain't no computer freak, I'mma robotic man and some shit.'

Dan impian gettin' some itu berderai bak pasu bunga yang jatuh dek ditolak tanpa sengaja sekawan monyet liar yang laparkan nasi lalu pergi kisai semua benda dekat dapur kering rumah aku kelmarin ketika tiada siapa berada di rumah.