Rabu, November 12, 2008

Emulasimu itu macam bincek.

Jika kamu adalah salah seorang smart-ass yang beranggapan loghat atau accent "Nogoghi" boleh didupilkasi sesiapa sahaja, you're wrong.

Loghat "Nogoghi" bukan boleh dibuat-buat seperti Robert Downey Jr mengimitasi loghat African American dalam Tropic Thunder.

Given a sentence, 'Apa khabar engkau hari ini?', apakah kamu mampu terjemah lantas menyebut semula ayat itu dengan intonasi, lenggok, gerak lidah, ekspresi muka seorang anak "Nogoghi" jati?

Hell, even some anak jati Negeri Sembilan mempunyai masalah untuk menyebut ayat di atas dengan baik, apatah lagi orang yang tiada kena mengena dengan ke-Sembilanan.

That's just wrong.

I can talk, pep-talk, seduce dan semestinya menulis dengan baik menggunakan loghat Negeri Sembilan. I even talk to a minister using this exquisite accent of ours about some stuff and he bought the shit that I pulled. 'Sup, dude in a suit?

Aku tak nampak mana hala tuju entri ini tapi ingin aku tegaskan bahawa apa yang buatkan kita warna-warni dan mudah dikenalpasti adalah loghat mengikut negeri. 

Itu dan jika aku benar-benar lapang satu hari nanti, akan aku buat satu podcast yang dikendalikan sepenuhnya oleh aku. Nampak macam rumit tapi ia semudah ABC 123, macam dalam lagu Jackson 5 tu.

Dan oh, ianya dalam loghat yang aku best at. You know what it is.