Selasa, Ogos 05, 2008

Yeehaa! Aku atas api.

Bunyi macam sialkan? Enthusiasm, euphemism, metafora, jangan pandu lurus, nanti langgar tiang.

Kenapa aku tak perlu pergi panggung wayang

What for?

Katakan aku berhajat mahu tonton Panglima Gelap. Ia hanya mengambil masa satu malam tanpa mengeluar sebarang belanja untuk menyaksikan filem tersebut. Fuck kelas pertama, luxury seat pelbagai. Kamu tengok duduk, sakit belakang. Aku tengok berbaringan tanpa sebarang gangguan bunyi nada dering, sok-sek jiran sebelah, suluhan lampu picit budak panggung dan yang berkaitan.

Mana tadi? Oh ya, satu malam sahaja. Kualiti gambar vary with time. Kalau nak tengok yang panas dari ketuhar gelombang mikro sehari selepas premier, susahlah. Bersabar dan tunggu. Benda baik datangnya bukan secara bergolek. Ia merangkak. Perlahan. Selangkah demi selangkah dan BAM! Tengoklah sampai muntah.

Jangan cerita tentang perbelanjaan untuk ke panggung. Tak ada duit buat cara orang tak ada duit.
Tahu macam mana orang tak berduit tengok wayang? Dengan tak pergi ke panggung, that's how. Jika kehendak melebihi keperluan, dan masih lagi tak mampu, pandanglah lihatlah tiru macam aku.

Tak pernah sekalipun aku pergi tengok wayang dalam masa 3 tahun yang lepas. Wait, ada. Sekali. Bulan lepas. Orang belanja. Tak masuk buku. Dan telah aku basuh dia supaya tidak lagi membusungkan perut kapitalis yang sedia membusung sebab sibuk sangat kira duit sampai lupa nak bersenam.

'You have to stop feeding those greedy people. The more you feed em', the faster they're gonna die.'

'Really? How so?'

'Eh. Banyak tanya pula. Diam. The movie is about to start.'

Betul apa. Manusia paling suka duit, sama juga jika dibandingkan dengan semut yang suka kepada gula. Ada peribahasa dia, aku tak ingat. Mati semut kerana gula, mati manusia...entah. Kalau dah terlebih mesti ada benda buruk bakal terjadi.

Dulu aku selalu terlebih rezeki. Do you know what kind of person I ended up to be? Being a pothead. Dan tiada yang elok berlaku sepanjang aku pakai tanda nama "Dr Chronic". Except for the rush of getting the ass from busted and the high and the extra cash and the ladies; since when your head caught high on weed, all the words came out from your mouth are like Shakespeare's, if you know what I'm sayin'. Blablabla.

Itulah yang aku nak pesan. Itulah dia keseluruhan idea entri ini dan kesinambungan kepada beberapa entri yang lepas yang aku sendiri tak tahu mana satu atau dua, mungkin lebih. Dah tersedia cuma perlu mencari, belajar sikit-sikit dan sit back and enjoy every little thing that you've worked for.