Khamis, Ogos 14, 2008

Petualang Alfa : Buatlah Perangai Lagi

Hilang enthusiasm nak buat apa saja kerja yang terhidang hari ni. Ter-sroot-sroot(bunyi tarik bendalir nasal dari menitis) sepanjang hari.

Flu dalam bentuk cair dan jernih merupakan selsema cap gampang. Berbanding flu likat bewarna kuning kehijauan yang secara semulajadinya liat nak ikut hukum graviti yang melekat di bahagian dinding dalam hidung, aku lagi rela dihinggapi selsema tersebut kerana secara normal flu tersebut diikuti dengan mild fever dan terus melarat.

Membawa makna rehat yang panjang.

Pra-flu pula(merujuk kepada bendalir jernih dan cair) di tangan yang lain sekadar flu sahaja. Bersin. Itu saja. Sensitif debu. Itu saja. Sensitif perubahan suhu. Itu saja. Tak lebih. Ada lagi kot, aku bukan doktor macam dia, manalah aku tau menditerminasi influenza dengan persis.

Aku bebas dari sebarang pengaruh dadah.

Begitu juga parasetamol, antibiotik dan ubat selsema. Sebab ia juga dadah. Bezanya ia legal dan boleh main beli di Kedai Sensei tanpa perlu risau mata-mata pasang mata.

Membawa makna, tempoh untuk aku pulih sepenuhnya akan dipanjangkan dari sehari kepada tiga hari atau seminggu, ikut gaya pemakanan. Cantik sangatlah tu. Seminggu itulah aku bakal dilayan laksana maharaja. If only.

Seperti biasa aku akan cari perubatan alternatif. Baru cuba sebentar tadi adalah salai hidung dibawah terik mentari. Tak boleh jadi. Rentung pula aku nanti. Fikir punya fikir, aku perlukan haba konsisten untuk mengeringkan bendalir bangsat ni.

Kebetulan pula aku sedang mengeringkan rambut. Panas. Konsisten. Boleh set suhu. Boleh main berhenti-berhenti ikut suka aku.

Masih lagi perit berikutan terdedah kepada haba bersuhu tinggi secara mengejut. Pasang-pasang saja dah letak yang paling tinggi, sendiri mahu ingatlah macam mana dia punya pergi. Dengan aroma bulu terbakar, cukuplah dulu setakat ni.

Besok sambung balik. Nak letak ColdHot Pack. Sakit sial diikuti perit sial.