Khamis, Julai 03, 2008

Petualang Alfa : Kembali Ke Liga Motor

Atau Back to the Motor League, sebuah lagu yang dimuatkan dalam album Today's Empire, Tomorrow's Ashes. Siapa punya lagu itu aku serahkan kepada kamu untuk cari sendiri.

Dan tajuk di atas tiada kena mengena dengan fokus entri ini, cuma meminjam sedikit idea, seperti biasa.

Aku tak faham pun mesej sebenar lagu tersebut, cuma ada beberapa rangkap yang membuatkan aku teringat tentang benda-benda yang aku dah buat which I'm happy about it.

Aku boleh menyanyi. Lagu. Klasikal. Lagi.

Aku boleh bawa lagu Frank Sinatra dengan agak baik. Itu tak menjadi kejutan kerana fakta tersebut telah lama aku sedari, sejak aku mula berani muat turun lagu secara haram. Koleksi lagu aku sebelum itu datang dari rip CD audio yang dibeli original dari kedai muzik yang berlesen dan dari sumber yang sah lagi legit.

Aku sedar sedang kita gopoh bersaing dengan peredaran masa, banyak benda lama yang kita abaikan, kita arkibkan, kita labelkan ia bigot. Muzik dari era ini ada yang aku ikut tapi tak adalah banyak mana, cukup untuk meletakkan aku satu mungkin dua tahap di bawah mereka yang kononnya "up-to-date". Baik, mungkin 10 tahap di bawah. Citarasa muzikal aku sangat kolot. Damn it.

Dan disebabkan kekolotan itulah aku temui sesuatu yang tak semua orang dapat tempias tuah. Sesi Juice Box bersama bonda yang dikasihi mengejutkan aku dari lena yang panjang. Lagu-lagu klasik dendangan Perry Como, Bing Crosby, Barry White, Andy Williams, Stan Getz, Brenda Lee, Hoagy Carmicheal, Dean Martin dan tidak lupa legenda sepanjang zaman, Frank Sinatra menjadi pilihan utama dalam senarai lagu Juice Box.

Persetankan frasa "barang lama usah dikenang", I'm bringing back the old school just the way it supposed to be.

Duhai mendiang-mendiang legenda yang hampir pupus ditelan zaman, I owe you big time.

Frankie ya ol' rotten bastard, much obliged.