Selasa, Julai 22, 2008

Hiperventilasi, lagi?

Diikuti serangan jantung.

Itu pada awalnyalah.

Yang aku rasalah.

Tetapi setelah diberi suntikan pain-killer, baru aku sedar aku seorang hipokondria. Cemas tak tentu pasal. Aku pasti aku nampak Cahaya Putih. Itu yang aku cakap pada doktor.

'That's my torchlight.'

Dan jantung aku sihat. Sesihat kuda. Bersih dari segala penyakit. Demam tidak batuk tidak selsema jauh sekali.

'OK smarty-pants. Thanks for stating the obvious. Do I need a medical degree to say that I'm perfectly fine after the massive coronary attack early this morning huh?'

'Em. Have you been working on lately?'

'As the matter of fact, I do. A few cardio but that was it.'

'OK. Now take this prescription and don't make me take this phone and dial the psychiatric, you wont like it there.'

'I'm lost.'

'Crazy people say what?'

'What?'

'Attaboy.'

Setelah penerangan lebih terperinci yang mengandungi istilah-istilah pelik dibuat, aku diyakinkan seorang hipokondria. Otot tegang akibat senaman secara paksa tanpa ada panas badan secara kerap mendatangkan mudarat seperti ketegangan otot. Itu sahaja, untuk mereka yang sihat secara total seperti aku.

Ya aku tahu aku merokok, tolong jangan jadi spoil sport.

'Just give me the damn MC.'

'Right. That is obvious. No.'

Berlalu pergi, 'Barua!' dalam nada yang paling perlahan. Toleh belakang, dia melaksanakan tugas dengan baik. Senyuman masih dilemparkan walaupun aku layan dia macam sial.