Jumaat, Mac 27, 2009

Kenapa degil sangat ni?

Orang yang gemar upload gambar ke Blogger, apa perasaan kamu jika 1 gambar yang berdimensi besar hanya dapat dipaparkan sebesar 3/4 kotak rokok?

Lebih-lebih lagi gambar tersebut mempunyai nilai sentimental yang tak ada siapa pun yang gives a shit tapi tetap berkeras mahu upload juga dan kesudahannya, ia hanya dapat dipaparkan dalam saiz yang kecil.

Lebih memburukkan keadaan apabila gambar tersebut mengandungi beberapa features yang "tersembunyi" dan kamu anjurkan 1 permainan bersama pelawat blog yang di mana kamu letak 1 gambar dan kamu suruh mereka teka dekat celah mana benda tersembunyi itu disembunyikan.

Contoh: Gambar sekumpulan perempuan yang pergi mandi air terjun dan ada di antara mereka tak pakai bra. Dalam 10 orang, seorang je yang tak pakai. Yang mana 1? Bon appetitty!

That's fucked up sebab tak nampak. Halus. DIberi opsyen oleh Blogger untuk menetapkan saiz gambar yang bakal dimuatkan dalam setiap pos: kecil, medium, dan besar.

I tell you what, tiada perbezaan langsung. Mungkin perbezaan yang kecil dan medium adalah gambar yang kecil dikompres 1% daripada gambar bersaiz medium yang di mana ianya dikompres 50 ke 70% atau lebih daripada saiz asal. Beli kamera mahal-mahal lepas tu gambar RAW ditukar format JPEG saja sudah banyak unsur kena kikis. Bila dah upload, gambar itu dikecilkan pula.

Sesetengah pelayar menyediakan pemapar imej bersaiz asal. Seingat aku dulu, FireFox 2.0 ada kot. Itu pun sebab pakai add-on. Kepala abah dia berjambul agaknya. They put the image in a thumbnail size and then kalau kamu nak tengok gambar saiz asal, klik dekat gambar atau pautan yang diberikan dan kamu akan dibawa ke halaman lain. Aku dah buat laman web berasaskan foto dan aku tahu ianya sangat melecehkan dan a real pain in the ass untuk buat kod html untuk laman web berasaskan foto.

For those yang taksub dengan ASP.net, you guys are bunch of pussies. Yeah I said ot, you heard me. Terlalu bergantung kepada apa yang tersedia tanpa mengetahui what make things work work.

Ohh the tense. Gotta relax my facial muscles a little bit.

Jadi, apa yang perlu kamu buat untuk lihat imej yang kecil tadi?

Tekan butan Print Screen dan tampal dekat Paint dan kemudian guna aplikasi kanta pembesar? Man, that's bull.

Piksel gambar jadi pecah dan lebih memburukkan keadaan, you won't see shit.

Aku dah pos 1 entri sebelum ini, tahun lepas, tentang 1 add-on yang digunakan untuk memaparkan imej. Siap dengan bantuan visual lagi untuk menarik perhatian kamu dan apa yang kamu buat? Kamu ingat aku saja nak tunjuk geek? Saja nak tunjuk kehidupan aku adalah berasaskan komputer sahaja? You know squat about me. I hit pay dirt big time dengan benda yang aku tahu pasal komputer. You should feel ashamed of yourselves.

Itu pasal aku tak perlukan iklan-iklan untuk dapat tambahan wang saku.

Aku teringat ada seorang mamat ni yang bekerja sebegai pembina sistem. Dia tanya aku adakah aku bayar untuk perkhidmatan internet yang disediakan pembekal servis internet. Aku jawab ya dan dia cakap aku ni bangang. Lalu dia terangkan tentang falsafah perkomputeran dia dekat aku.

"To pay for someone else's service, someone else's going to pay for your service, using the same line of the service."

Aku tak faham apa dia cakap.

Tapi aku faham 1 benda, kalau aku nak bayar bil bulanan internet, aku kena maksimumkan penggunaan dan ekstrak apa jua isi kandungan internet dan jual, buat duit untuk menampung bil tersebut. Kalau aku bagus, I could make a living, Kalau tak, duit poket aku sendiri kena dikeluarkan untuk bayar bil tersebut. Dan bagi mamat tersebut, kalau kena keluar duit poket sendiri, aku bangang.

Dia buat a cool USD 2,000 per month hanya dengan Rapid Share. That son of a gun.

Jauh menyimpang, here's a little something untuk kamu ingat kembali.

Dah ingat dah?

Can you see that? Does that proves my point? Imej dalam saiz thumbnail di atas adalah koleksi gamabr yang aku publish dekat blog ni. Kamu rasa macam pukimak tak untuk tengok diagram di atas? Do you feel me?

Damn right you are.

Aku gesa kamu jika kamu nak selesaikan masalah "babi-apsal-gambar-ni-kecik-sangat" agar klik sini dan klik dekat gambar yang ada dekat halaman tersebut.














Dan kamu akan sedar bahawa semua yang aku taip di atas adalah pointless. Saja je aku nak tunjuk macam bagus dan untuk buang masa terluang. Sebenarnya tak payah nak pergi ke pautan tersebut, kamu klik je gambar yang letak tu pun dah memadai untuk menunjukkan how gullible you are.