Rabu, Mac 25, 2009

Anarki Teknologi.

Given a situation: a guy and a computer, apa yang terlintas dalam kepala kamu?

Nerds, geeks, dorks yang berkaca mata berbingkai tebal dengan kanta yang maha tebal. Betul?

Sebelum fenomena Blogger meletus, orang yang menjinjit komputer riba ke sana ke mari bukan atas dasar nak menunjuk-nunjuk adalah mereka yang aku sebut di atas. Sekarang, kamu pergilah mana saja, baik kedai mamak mahupun restoran francais yang cas lebih dari RM10 untuk segelas kopi, manusia yang datang dari pelbagai latar belakang akan terpicit-picit pad kekunci, tertekan-tekan tetikus lepas tu gelak seorangan ataupun bermuka serius. Jarang buat muka plain sebab internet adalah fucking interesting.

People don't go to cafe to throw a mopey face or angry face sebab buat apa nak habiskan bateri dan wang untuk buat semua itu? Lebih baik dia habiskan masa dengan orang yang tersayang, cos they love the after-treat after the mope/angry faces initiated.

'Yang, apsal muka you macam taik ni? Meh sini kita cuddle.'

Si bodoh mana yang taknak?

As I was saying, Blogger drag variasi manusia lalu mengubah stereotaip guys with computers, mainly. Aku tak tahu pasal perempuan sebab sebelum kedatangan Blogger, mereka ini tidak mempunyai bahu yang kuat untuk memikul komputer riba yang mempunyai berat purata 3 ke 5 kilogram. MacBook Air? I'm not made of money.

Jadi apa yang berlaku kepada mereka yang mempelopori tabiat membawa komputer riba ke sana-sini, the geeks, the nerds, the Klingons? Aku salah 1 daripada golongan ini dan mari sini aku ceritakan apa yang berlaku kepada kami. 

We evolve.

Kami dah tak bawa komputer riba ke sana ke mari dan look like a complete dork. Banyak yang kami telah pelajari dari pengalaman ke hulu ke hilir dengan the "second wife"--untuk lelaki, isteri pertama adalah kereta. "Isteri" di sini adalah metafora kepada aset yang boleh di-upgrade. Like your wife, botox here and there, silicon implants, also, here and there.

Kami tidak lagi perlu membawa beg extra yang dilabel sebagai the "just-in-case bag" yang di mana di dalam beg tersebut mengandungi macam-macam benda termasuklah an extra shirt jika berlakunya tumpahan minuman di baju yang sedang dipakai ketika sedang alpa berurusan dengan komputer. And if that unfortunate event occur, we got it covered.

Itu baru 1.

Ada lagi yang lain tapi aku malas nak ingat. You know why, sebab kami dulu sangat mementingkan fakta atau benda yang perlu diingatkan sehingga mengorbankan banyak benda termasuklah the one and only chance to get married. Not me, we that exclude me. I'm 23 years old for fuck's sake, gimme a break. And that's why we're infamous with the to-do list.

Ada daripada kami cuba tampil berbeza dengan ditch the big ass thick glasses yang di mana aku pernah cuba tapi kejap saja sebab tak tahan dengan kanta lekap yang tebal nak mampus yang dibina khusus untuk mereka yang mempunyai the smorgasboard of sight illness.

So, kami tetap look like dorks tapi cuba buang stereotaip dengan buang persepsi tentang bentuk tubuh. Dulu 2 sahaja; too fat or too thin. Itu saja, mana ada masa nak tetapkan diet dan senaman yang seimbang, we're too busy with the computers. Yang mati tak makan tak tidur depan komputer pun dah ada, wasn't that good enough for you?

Jika kamu masih lagi terpinga-pinga dan cuba mengagak bagaimana pioneer "penjinjit komputer" ini macam mana rupanya, let me help you. 

Ingat lagi Euro Trip?

The catchy tune of "Scotty Doesn't Know"?

Pesta Sosej?

Absinthe?

OK. Dalam salah satu babak di dalam keretapi yang di mana Scotty mimpikan Mieke, terdapat 1 mamat German yang buff dan berkaca mata cuba menyelesaikan kompleksiti perkomputeran si Mieke dan seterusnya mereka menyudu dan sebelum sempat mereka menggarfu, Scotty terjaga dari tidur.

That German guy, that's us. OK, bagi mereka yang tak tahu, sucks to be you.

Nampak tak? Kami telah berevolusi dengan masa. If you're going out, ditch the computer. It's not cool. Dork bukanlah satu fesyen kontemporari, it's an insult. So you got works to do, that's why geniuses back in the days created house. Pergi buat dekat rumahlah.

'Tapi kat rumah tak ada internet.'

Well, nasib kau lah jang oi. Kafe siber kan ada? Teknologi memori cahaya di dalam bekas sebesar ibu jari kan ada? Travel lightweight. 

I'm off. Aku nak pergi jadi "that German guy".