Khamis, Mac 26, 2009

Genggamlah tanganku, rangkullah diriku.

Di dalam DVD Russell Peters: Red, White And Brown, terdapat satu jenaka berkisar tentang kaum Adam di India. 

Di sana, according to him, lelaki dewasa yang straight akan jalan berpimpin tangan like there's nothing to be ashamed of. There's nothing gay about it. Ia hanyalah satu proses mengakrabkan persahabatan dengan "bonding". And by "bonding", itulah dia, hold hands.

That guy obviously never went to Malaysia. Di sini orang luar dari jantina yang sama akan berpegangan tangan and swing it. Orang luar di situ adalah imigran. Dan jantina yang sama adalah lelaki dan lelaki. 

I've seen Indonesian, Vietnamese, Bangladesh, senang cakap, imigran yang datang ke sini untuk tujuan mencari rezeki, hold their hands.

Aku fikir apa sebab musabab mereka berpimpin tangan. Apa faktor yang menggalakkan mereka ini berjalan di khalayak ramai dengan stigma sedemikian.

Aku berkawan dengan macam-macam jenis orang, lebih spesifik: berkawan dengan orang yang mempunyai orientasi seksual yang berlainan. If you ever get to live in suburban area, you'll find some people that are into the unconditional love with animal. And if that haven't sicken you, try it.

The homos jarang dan tak pernah aku nampak berjalan berpimpin tangan di depan orang ramai. Mungkin bagi mereka "keakraban' itu lebih baik didefinisikan atas katil, berduaan. The air of romance hanya disedut mereka berdua.

Kembali kepada isu imigran ini. Faktor apakah yang menggalakkan mereka ini melanggar peraturan yang ditulis atas batu halimunan?

Aku ada teori. 

Dari sudut geologikal, imigran yang tercampak dekat tengah-tengah pekan kecil kebiasaannya akan berkesudahan, aku bukan cakap they're going to board on the dude's train, berpegangan tangan. Imigran wanita tak banyak dekat sini sebab kalau ada pun ianya dihantar oleh agensi untuk menjadi pembantu rumah. Tahu sajalah isu orang kita dengan pembantu rumah, dari segi praktikal, they're slaves. Tak percaya? Probably, you are a caveman. Tak pernah tahu apa itu surat khabar, televisyen dan internet.

Di bahagian kota pula, jarang kita nampak sebab banyak kilang. Bila ada banyak kilang, mestilah ada banyak pekerja. dan setiap jantina ada kerja yang telah dikhususkan. And it's in mass. So, mereka ini jaranglah dilihat berpegangan tangan sebab hey, telah diciptakan Hawa itu untuk Adam bukan?

Faktor kedua, populasi. 

Sungguh dalam kawasan bandar, tak semestinya imigran ini tak berpeluang untuk mengekspresikan cinta tak berkondisi mereka. Dalam 1 kumpulan imigran, terdapat imigran lain yang datang dari negara lain. Mereka bekerja di tempat yang sama, tinggal di asrama yang sama tapi mereka ini dipinggarkan kerana mereka adalah minoriti.

Minor ini dilarang sama sekali, rasa-rasanyalah, untuk mengurat, menggatal, bercakap hatta jeling sekalipun. Orang Bangladesh kebanyakannya jadi minor sebab untuk jadi major mereka memerlukan sokongan dari kedua-dua belah pihak: lelaki dan perempuan.

Pernah jumpa wanita Bangladesh?

I haven't. So suck it up.

Imigran Bangladesh ini tiada peluang lain untuk getting laid sesama imigran maka mereka mula menceburkan diri kepada pasaran global: rakyat tempatan. Kalaulah dijadikan imigran ini satu paten dan satu tona kulit, the only thing that's going to separate them is their way of dressing. Indonesian lebih kepada pemakaian ala-ala metal dengan rambut panjang dan t-shirt band. Backstreet Boys pun tak kisah, it's still a band nontheless. Bangladesh pula lebih gemar berkemeja masuk dalam. Mereka lebih kemas dan kebiasannya bercapal. 

Bagi mereka, imigran Indonesia can have all the imigrant female that they want but they wont be a-touching the beautiful exoctic locals. Which screwed up sebab kita tahu mereka ini imigran, well most of us sebab ada apa kes orang sini kena angkut di bawa balik ke negara imigran. They're using black magic, that's why. Wanita sini pun tak gemarkan mereka atas sebab-sebab yang ketara dan tak manis ditaip di sini. Dan apa lagi pilihan yang mereka ada?

That's right, hold each other's hand.

That's the closest they're going to get to getting laid.

It was pretty sickening sebab aku pernah melalui fasa hitam di mana aku menjual VCD lucah dekat imigran Indonesia. They came to me in a bunch. Ramai-ramai. It's obvious jika a group of imigrant keluar bersama maka best probability is, they live together. 

'Yang Indo punya tiada ya pak?'

'Enggak.'

'Bisa rindu benerrr sama tanah air. Ceweknya uhhh...menawan.'

'Apo-apo yolah. Duit aku mane?'

Macamlah aku ni really wanna give a shit about them. I'm gonna squeeze all of your money.

Aku dah syak bukan-bukan sebab faktor mereka ini tinggal bersama.

'Korang semua tinggal bilik asing-asing ke?'

'1 rumah 2 bilik saja pak.' Tambah mereka lagi, "Bilik tamu dan bilik air,'

Fuck it, mereka pasti akan tonton VCD tersebut secara berjemaah. Aku angkat kaki sebelum the worst case scenario berlaku.

Faktor ketiga...owh look at the time.