Sabtu, Mei 17, 2008

Racism sebagai polisi

Tak banyak aktiviti yang aku boleh buat dalam masa 3 hari ini melainkan stone painkiller dan menonton filem yang aku muat-turun.

Secara kasar, aku memiliki hampir 400 filem yang memakan masa 3 tahun untuk aktiviti pengumpulan. Aku bukan kaki wayang, satu hal aku tak suka berhimpit dan satu hal lagi aku jemu tengok lelaki sekeliling aku main gentel-gentel puting payudara dan vagina teman wanita mereka.

Dapatkan bilik, boleh?

3 hari ini aku menghabiskan banyak masa berbaringan di hadapan skrin dan mengekod mesej-mesej tersirat dalam setiap tayangan.

Satu cerita yang membuatkan aku tak lekang dari pen dan kertas adalah Harold and Kumar: Go to White Castle.

Harold adalah Junior Analisis Pelaburan di sebuah syarikat perbankan manakala Kumar merupakan seorang bakal pelajar Sekolah Perubatan. Mereka berdua merupakan hiper-genius dalam bidang masing-masing, dan jika berpandangan secara stereotaip mereka berdua adalah ulat buku yang tidak ada kehidupan sosial, sentiasa berkemeja dan berseluar slack, skema dan segala sifat yang berorientasikan kebaikan.

Separuh betul.

Abaikan benda-benda yang berkisar tentang fizikal dan rohaniah mereka.

Dalam salah satu bahagian dalam filem tersebut, Harold baru kehilangan kereta kerana dicuri seorang bintang drama tv kerana Kumar meninggalkan kunci di iginition tanpa sebarang curiga. Harold ingin membuat panggilan ke balai polis dan telefon awam yang paling dekat berada di seberang jalan.

Tak aku pasti samada undang-undang begitu ketat di Amerika bagi mereka yang jaywalk, tetapi dalam filem tersebut nyata penguat kuasa undang-undang a.k.a polis sangat bersifat perkauman atau dalam aspek lebih besar, bersifat kebenuaan.

Harold dikompaun sebanyak USD 220, satu nilai yang tak masuk akal bagi mereka yang jaywalk pada jam 2.30 pagi. Dan kata kuncinya di sini adalah racism atau kontinentism(?).

Kumar cuba menegakkan keadilan dengan hujah bernasnya. Sedutan sarikata dari bahagian tersebut:

Kumar: Excuse me, officer, let me take a couple of guesses.

Polis : I'm really sorry... Get your hands down!
Okay, alright. No sudden moves. Back it up!

Kumar: You were probably the big asshole in your high school, right?

Polis : Absolutely right.

Kumar: Used to pick on guys like us every day, right?

Polis : With pleasure.

Kumar: Then graduation day came, and we went to college, and you went nowhere, and you thought,"Hey, how can I still give them shit?

Kumar: I know, I'll become a cop." Well, congratu-fuckin'-lations. Your dream has come true. Now, why don't you just take this quiet little Asian guy with the Anglicized name that treats you so well
and give him a couple of other tickets? Better yet, just take him to jail.

Seorang stoner, super genius dalam bidang perubatan, berani atas nama keadilan.

Dan ia membuatkan aku berfikir. Penguatkuasa undang-undang semuanya begitukah? Apalah nasib mereka yang bukan sekaum, berlainan warna kulit, berbeza agama bertentang kepercayaan dengan autoriti?

Jika benar, sakit. Toleransi hanya wujud jika sewarna, sebangsa, seagama. Jika tiada persamaan dari kriteria tersebut, wang menjadikan ia selaras.

Minta-minta Malaya bebas dari pemikiran autoriti yang dijana dalam filem tersebut.