Sabtu, Januari 02, 2010

Keliru

Damn that's fucking confusing. Harga rokok.

Petang tadi aku bawa ngam-ngam RM6.40 cos I was so sure about the new price.

"Taukeh kasi Sampoerna ijau besa satu aa."

Dia senyap je. Tak macam selalu. Bising bukan main.

Aku dah syak semacam sebab aku memang dah letak RM6.40 atas kaunter masa minta rokok pada awalnya dan dia tak usik duit tu. Tak pernah duit aku dia tak terima sepantas kilat. Kebiasannya aku letak saja duit belum sempat buka mulut dan ZUUPPP duit hilang lantas tanya, "Macam biasa ka kawan?" dan aku angguk dan bisnes berjalan seperti biasa.

Dia masih tak bercakap. Duit aku tu pun dia tak pandang. I'd to say something.

"Yo, what gives?"

"Tada cukup. Lu tengok itu tanda harga saya suda letak sana."

RM7.80.

Tanpa cakap banyak aku ambil duit dan melangkah keluar dari premis dengan sayu.

"Fuck it. Imma stop smokin'." I said it under my breath.

Beberapa jam kemudian, the usual lack-of-nicotine shiver kicked in.

Ke kedai yang sama dengan wang tambahan sebanyak RM1.40. Well, I brought a 10. Aku segan nak cakap banyak dengan taukeh dan aku perlu get the confusion out of the system maka aku pergi tempat perbahasan umum: pasar malam.

Oh. Rokok yang macam SAAT, YB, rokok kelas ketiga telah dinaiktaraf. Baru aku tahu. Puaslah aku Google senarai harga rokok terbaru dan apa yang ditulis harga minimum sahaja secara umum. Tidak dia letak jenama rokok sekian-sekian dengan harga sekian-sekian. Well, I'm gonna take my thanks from my previous post and I wanna say fuck you. Untuk siapa yang berkenaan.

I'm gonna start smoke rokok gulung. The raw material is free, it's anything you can find that's green at first and after you harvest it'll turn brown in few days.

Nak mengawal mereka yang dibawah 18 tahun dari merokok, my ass!

Nak kawal? Aku akan secara sukarela duduk dekat mana-mana kedai jual rokok dan perhati. Bila aku nampak saja urus niaga antara seorang bawah umur dengan peniaga sedang berjalan, dengan pantas kaki aku naik hinggap ke muka si bawah umur dan penumbuk aku akan meruntuhkan barisan hadapan gigi peniaga.

Memandangkan undang-undang sedia ada tak ada siapa nak hapikkan so I guess it's time for public to take some motherfucking action. Nampak budak pakai uniform keluar pemetik api, lari ke arah pukimak tersebut dan lempang dia sampai keluar muntah hijau sungguhpun pemetik api diberi oleh parent budak tersebut yang sole purpose-nya adalah untuk bakar sampah. Dah bakar pulang balik.

Back in the days, only kids with mean faces, the kind of motherfuckers yang ada parut paling kurang 1 inci dekat mana-mana bahagjan tubuh yang merokok. I got many of em', the longest is at my foot. 8 inci. So I deserve to smoke. But I didn't buy it cos I was 11. I stole it. From my dad. Tak berani aku nak pergi beli dekat kedai.

Ini budak baru darjah 3 dah berani pergi beli dekat kedai. Rokok batang. Sebatang RM1.50 mengikut senarai harga terkini. The less, the higher the price. Rokok batang cuma ada 2 jenis dekat kedai runcit: Dunhill, Surya.

Surya pula RM1. Nice.

Budak-budak sekarang. Yang form 5 macam darjah 2 kau punya terencat tumbesaran. Halus, kurang zat. Aku ada cacing masa kecil and still a big badass di sekolah. Kau dengan ubat-ubatan terkini masih lagi membesar dengan kadar perlahan. Halus dan nak nampak samseng.

Kau kecik dan nak nampak hero? Mudah. Smoke. Nampak seperti lelaki berusia 30 ke atas. Aku merokok di tempat awam masa sekolah tak menjadi masalah kerana aku nampak tua. Rakan-rakan sebaya aku juga nampak tua. With our deep voices, that pretty much put us under the radar. Kalau orang tak ada lalu lalang cerita pasal permainan komputer, bila ada orang lalu cepat-cepat tukar subjek. Politik.

"Kau tau besar sial yang jadi wakil rakyat sini? Barua tu...opps he's gone. So back to Counter Strike, I kill the whole group of sissies using a knife. Word."

Alamak. Rokok aku habis. Fuck!