Isnin, Januari 04, 2010

Beringat

Aku takkan berhenti tulis pasal rokok. Ini adalah entri yang ke-24, more or less, berkisar tentang rokok.

Mari kita imbas cara yang digunakan untuk menakut-nakutkan pengguna. Terdapat 1 cara sahaja: psikologi visual.

Naikkan harga.

Naikkan harga lagi.

Proses naikkan harga hanya menjejaskan nafsu perokok sedia ada kerana mereka terlebih dahulu been exposed by the cheap price. Untuk remaja dan mereka yang baru hendak belajar-belajar tarik, it's no big deal. So to them, latest price adalah murah sebab ini merupakan produk pertama kali hendak digunakan. I asked, that's why I'm kinda throw a bold statement right here.

Dengan mengabaikan belanja sekolah anak-anak, pakaian tempat tinggal kenderaan yang selesa, the hardcore smoker somehow manage a way to still smokng and live. Belanja rokok sebulan boleh mencecah RM500, ikut 1 pemboleh ubah: tekanan di tempat kerja/rumah. So bitch, learn to tone the fuck down every once in a while. You're making us broke and dying at the same time.

Ok. Masih tiada perubahan. Jualan rokok seperti itu juga. Meningkat lagi adalah.

What to do? What to do?

Uh-uh! Put some nasty-ass image on the box. Ada gamba paru-paru, kaki, bayi, konek(sebab kebanyakan perokok adalah lelaki, gambar deceased penis adalah yang terbaik untuk memomok-momokkan mereka). We'll go, "Not my dick! I can breathe using a machine for the rest of my life, but I'll be damned if I can't fuck! No sir! Fuck this fags, imma start eatin' vegetables."

Perokok tegar pula jumpa resolusi baru: kotak besi. I don't know what they call it. Kotak besi yang digunakan untuk simpan rokok. Comes in different design dan multiguna. You know, ada yang dipakai untuk simpan saja rokok tapi ada juga yang siap ada lighter, lampu picit, pisau Swiss, pembuka tin, pencungkil gigi, pengorek telinga dan yoyo yang bersinar-sinar. I made up the last one.

To get rid of the bad images, invest some to get a new refreshing look. Aku juga terikut-ikut dengan budaya "salin kotak". I have one but still, aku masih ada keinsafan diri dengan meletakkan tanda amaran dekat atas kotak besi tersebut. Behold:
















Masa berlalu pergi dan no more bitching about price and packaging, BAM! Out of nowhere, kenaikan harga rokok sekali lagi. Ini berlaku setelah kebanjiran rokok-rokok "cap ayam" di pasaran. Half-Time, SAAT, YB, Nusantara, what have you, mula mendapat tempat di hati perokok yang dari mulanya seorang loyal smoker yang setia kepada jenama import, kepada seorang yang, "Alah, asal keluar asap sudah."

Rokok ini murah. Sekotak 20 sekitar RM4 sahaja. Rasa macam tungkik pun tak apa, janji keluar asap. Berita baik untuk budak-budak dan orang baru nak belajar merokok, they go, "This is why we're smoking on the first place. Belajar menjadi pengguna yang bijak dalam berbelanja. Fuck quality, hail the price!"

Berpusu-pusulah generasi pelapis perokok yang menjadi sandaran perokok senior yang sedang azab bertarung dengan kanser membeli rokok murah ini. "Aku tahu mereka akan jumpa jalan supaya perokok boleh hidup ratusan tahun lamanya."

"Ini gejala tak sihat. We should put an end to this." kata orang tua ada nama sambil menghisap curut Cuban yang dibeli dengan harga RM50 sebatang dekat kedai cenderahati milik kawan aku.

Some shit just hit me in the membrane. Kenapa tiada orang buat protes yang gila babi bila harga rokok naik? You know, perarakan mega yang tak payah pakai ais kering untuk efek 'wahlauweh', cukup dengan masing-masing yang berarak nyalakan sorang sebatang rokok. Takut mati sesak nafas? Well, isn't that why you smoke from the very beginning, aren't ya'? Sebab nak mati cepat?

Masakan tidak, perarakan ini akan menjadi signifikan dengan kedatangan orang-orang besar kerajaan dan menteri-menteri with bad teeth dan bibir birat. Dengan kehadiran mereka ini belum sempat lagi nak luluskan harga baru, dan-dan dapat rokok percuma seorang 2 kotak untuk sesiapa saja yang menghadiri perhimpunan tersebut. Dan esoknya harga turun. Dan makin ramai pengidap kanser paru-paru beratur di hospital minta potong kos rawatan.