Isnin, Januari 11, 2010

10

Disebabkan network card aku macam sial, aku mula menghitung bajet untuk upgrade pakej Streamyx. Tolak itu ini, aku hanya boleh habiskan RM100 untuk internet.

Terdapat 2 jenis network card, yang aku tahulah, iaitu: ethernet dan wireless. Ethernet pakai wayar dan wireless, oh help me God.

Selepas beberapa kali dilanda musibat i.e., kena sambar petir, network card aku telah jadi seperti... siapa yang kejap siuman kejap tidak tu? his story kinda new.. I'll get back on this later on. My point is, I can't connect to the internet like always. Kejap boleh kejap tak. Nanti dah elok-elok online for about an hour, BAM! 2, 3 hari dia buat perangai.

I'm accustomed to high speed. Tak kiralah internet, buat kerja, bawa kenderaan, mostly all things that have nothing to do with making love cos when it comes to that matter, I'm as slow as a motherfucker. Not slow as in I'm inexperienced and shit but in this context, people call it "sweet".

Aku suka tengok transfer bar untuk operasi muat turun. Mine is always 150KB/s dan pada masa-masa tertentu it can goes up to 500. I'm not exaggerating. Well, untuk pakej 1MBps, that's the best that it can do. Aku tinjau-tinjaulah menu pakej combo. Untuk 2MBps, aku kena tambah lagi RM30 which means aku dah kena rombak bajet persendirian dengan bergantung sepenuhnya bekalan rokok dekat rakan-rakan perokok yang lain. I don't have time to do calculation, so I went, "Set number 3, with extra hot sauce"

"Minta maaf encik?"

"Set nombor 3."

Isi borang apa cirit, tandatangan sini sana, dan aku pulang membawa set modem tanpa wayar baru yang diberi percuma. Sebelum sempat aku setting modem baru, aku timpakan modem-modem lama untuk diabadikan memori terakhir.


















Jika kamu perhatikan, aku tak susun dengan baik mengikut garis masa penggunaan. I don't do redo, so suck it up and continue reading. 6 modem pertama aku adalah dari jenama Billion, modem default. Sama macam kamu yang lain. Untuk 4 modem yang pertama, aku dapat percuma. As you can see, 4 faulty piece of shit modems in a year. 2 yang pertama masih lagi dibawah dokumen dan sepatutnya aku kena bayar untuk modem ketiga which I didn't. I used series of euphemisms untuk score the latter i.e., modem no 3 and 4. And I'm one hell of a great seducer/sweet-talker/persuader/lobbyist. I tricked em' good.

Untuk no 5 dan 6, aku fikir sudah cukup untuk aku guna charm afraid that I might lose it, somehow. Keluar duit. RM88. Wow. Angka bertuah. Dan kena keluar 2 kali. Double the luck. In 2 months! Aku tahu aku patut tikam ekor pada hari tersebut but I didn't. I've had my share in gambling and I'm past that phase.

Rosak juga. Barua besar sial punya Telekom ikat kontrak dengan barua besar sial syarikat pembekal modem macam taik ni. Aku pergi kedai komputer thinking I might get cheaper bargain price. Kau pernah tawar menawar dekat kedai Telekom?

"Cik, kurang la sikit. 2, 3 ringgit pun jadilah."

"Maaf encik. Harga ini telah ditetapkan oleh pihak korporat dan tiada tawar menawar."

"Fuck you bitch!"

"Ni nombor saya, we'll get on that. Later."

"What? Awak tak dapat mesej saya ni. Saya tengah marah ni! Bila saya marah saya akan mencarut. Hence, fuck you bitch."

"Oh."

OK. Kembali semula ke proses pemasangan modem. Pertama sekali, I don't know shit about setting up a wireless modem. Kelam kabut jugalah sebab internet tak boleh pakai due to my shitty network card. Ingat nak Google "how to manually set up wireless modem" which I can't. Siap telefon kawan-kawan mana yang ada pasang modem wireless. Semua jawab dengan ayat yang sama.

"Diorang pasang. Mana aku tau."

Aku kalut sedang memandu ke rumah. Berpeluh-peluh. Aku tak tahu ada manual pemasangan disertakan dalam kotak modem. Aku tak ingat kali terakhir aku beli barang yang akan diberi manual pemasangan.

Sampai rumah aku buka kotak. Phew, what a relieve. Aku nampak kertas-kertas yang ada gambar. Aku cakap sorang-sorang, "This should be it. It better be, or else I'm royally boned."
Kelam kabut aku datang balik sebab terdapat 3 manual berasingan dan 1 CD. Each one of them suruh aku buat benda yang tak sama. Yang ni suruh masuk CD dulu, yang ni suruh pergi buka browser dulu, yang itu suruh aku pergi duduk tarik nafas panjang-panjang and have a cup of coffee.

Aku bakar semua manual. Aku patahkan CD kepada 16 bahagian cos I'm that tough dan pasang ikut naluri. Ikut logik. Ikut cara yang aku rasa betul. Ikut cara yang selepas 5 minit pemasangan, aku boleh muat turun siri American Dad dan Family Guy cos I'm missing 6 episodes of that mother.

Cucuk wayar itu ini sambung. Buka broswer taip itu ini. Reset modem. Voila! Aku siap boleh dapat idea untuk taip panjang-panjang macam ni. Entri sebelum adalah draf. Sepatutnya dipos 2 minggu lepas.

Tersenyum aku sendirian melihat transfer bar menunjukkan 2 episod telah siap dimuat turun dalam masa 30 minit dan 4 lagi dalam 5, 6 minit macam tu siaplah kot. Dah aku nak menaikkan semangat patriotisme dengan menonton American Dad dan belajar jadi bapa contoh dengan Family Guy.