Rabu, Disember 30, 2009

Benar?

Kotak 20. Harga minimum.

I'll say. Thanks!

David. Pemakan babi. Peminum Stout. Pelacur rokok--tak pernah aku tengok orang yang hari ni rokok lain esok rokok lain. Bila aku tanya dia akan jawab, "1Malaysia 1Rokok."

Great comeback, dumbass.

Tengahari semalam sedang berehat, David minta aku rokok. Aku cakap rokok aku tak sedap. Rokok murah. Rokok reject. 100 batang RM6. Don't believe me? Go fuck yourself, anally.

Dia buka beg. 3 kotak rokok berlainan jenama, masing-masing belum dibuka. Dia tatap. Dia tanya aku, "which one should I smoke?"

Aku jawab, "to hell if I care. Bukak jelah mana-mana. I'm sick of these cheap-ass fags that taste distinctly like horse manure, not that I've tasted it, I'm just saying."

"OK. I'm gonna go with this one right here."

"Mmmphh! Mighty fine smokable."

It's Sampoerna. Yeah, a Chinese guy smoke Sampoerna. Welcome to the suburb where racism is part of the thing that make a place where people carry weapon around the best place to live.

In the suburb, people from different races mock and make fun of each other's stereotypes and still can laugh about it and don't make it as a national matter.

Mak kau makan ni. Abah kau suka ni. Kau sayang ni sebab kau. Dan banyak lagi ayat muqadimah yang diikuti dengan unsur perkauman yang radikal. You still find them alive.

Tiada kebencian yang dibina sebab kita sedar apa yang disebutkan/dilakonkan semula adalah betul. Kita perhatikan certain group of people and make assumptions. Be it good or bad. Now that we've developed the idea to make that certain group of people feel sorry of what they're doing, it's time to attack.

Serang mentaliti mereka. Mereka sedar. Mereka pula perhatikan kita atau kumpulan manusia yang lain dan mula menghakimi siap buat kertas kajian untuk mata pelajaran Social Study. Dan bilamana stereotaip telah dikenalpasti oleh pihak lawan, akan ada mereka dari yong offended cuba merubah dan yang lain secara perlahan turut berubah sama.

Take health issue. Senaman.

Before, taman untuk berjoging didominasi oleh golongan bukan Melayu. At one time aku ditegur oleh seorang uncle. Dia tanya aku mana Melayu lain. Makan tidur pergi surau sajakah mereka semua ni. Memandangkan suburbia adalah destinasi pilihan warga emas, that uncle was damn right.

"Saya pun tua jugak. Steady lagi you tau ka?"

"Yeah. I can see that."

So I spread the news that non-Malays sunyi. They love the noise of other people by their age from different racial background talking to each other. Dan untuk golongan muda pula aku cakap amoi pakai hot-pants ramai. Besok 2 bas orang-orang muda turun berjoging. Ain't that the shit. huh?

Dan suburbia kini sudah ketandusan topik untuk dibualkan.

BAM! Kerajaan letak harga minimum untuk rokok.

Dunhill dan seangkatan dengannya sekitar RM6. Terus padang joging bertukar kepada tempat merokok awam. Well, whatever float the perfect social harmony boat.