Ahad, Disember 13, 2009

Mesra

Beberapa bulan yang lepas, aku ke Tesco untuk beli barang-barang keperluan. Barang dapur mostly.

Kebanyakan orang datang dengan membawa beg tapau sendiri seperti yang disyorkan oleh kerajaan. Seriously? Bodoh dan alpa benar ke kita ni sampai nak jaga kebersihan pun nak kena buat kempen berjuta-juta?

Aku datang berlenggang dengan senarai barang yang perlu dibeli. Aku memang taknak nampak seperti perempuan dengan membawa beg kemana-mana. Be it bag pack hatta beg kecil molek yang kamu biasa buat simpan cellphone. Aku hanya akan membawa beg jika aku selsema, bergantung kepada tahap selsema. Jika parah selang setengah saat bersin, maka aku akan membawa beg sandang yang tingginya mencecah siling dan jika aku hanya selsema ringan dan memerlukan a quick wipe, I'll just the tiny bag; kantung yang kamu buat isi telefon bimbit itu.

Yes, beg adalah apparatus paling sesuai untuk mengelap hingus. Cepat kering sebab faktor keluasan tapak dan pengudaraan dan haba.

Dan aku memang mengumpul beg plastik pusat membeli belah.

Kerana:

1) Aku produce >5kg sampah per hari. Tong sampah mobil

2) Aku kerap mandi di tempat awam. Senang nak simpan baju basah

3) I'll think of it later

Beg plastik as we know mempunyai daya ketahanan yang tinggi dan susah untuk dieradikasi melainkan dibakar atau dibelah pakai pisau. Masuklah beban banyak mana untuk sekian masa dan gantunglah dekat pagar, sampai raya satu lagi pun belum tentu ia lapuk ditelan zaman.

Setiap malam aku akan minum sebotol V-Soy Multi Grain. Seminggu = 7 botol. Aku berhajat untuk membuat satu kumpulan muzikal yang menggunakan alat-alatan terpakai seperti tong dram, tudung periuk, dawai tembaga, kerusi rotan, pokok bonsai yang berdaun lebat dan botol-botol kaca berlainan depth lalu terbentuklah orkestra *SWM.

I told my mom about it dan dia tak restu. Selaku anak yang menurut perintah ibu bapa, aku padamkan cita-cita sejak kecil dan buang botol-botol tersebut. Aku taknak buat kerja banyak kali. So I made it a biweekly regiment. 2 minggu sekali baru buang dekat recycle bin.

Aku kumpul dalam beg plastik Tesco. I did not know this, tapi selepas seminggu aku dapati beg plastik tersebut koyak. Aku syaki kerja monyet yang datang secara berkala. Dengan marah aku cari batu kerikil dalam amaun yang banyak dan lastik satu demi satu ke arah hutan sebelah rumah aku.

Silent.

Tak ada pun bunyi mawas, cerpelai, tupai, kuda(ya, kuda. Sebelah rumah aku adalah zoo mini) bertempiaran lari. Awkward. Dulu aku campak biji buah epal terus keluar sekawan gajah ini bayang semut pun tak nampak. Well I can't see such thing from quite a distance and no other people can do it either but my points remain solid.

Tak ada faktor makhluk perosak yang menyebabkan serpihan kaca bersepah di atas lantai. Then who did it?

Is it God?

Almost. Tapi ia adalah apa yang Tuhan bagi: otak.

Otak manusia.

Beg plastik kebanyakan gedung membeli belah terutamanya yang menjual barangan dapur cepat terurai. Otak manusia yang memikirkan cara untuk mebentuk formula kimia agar beg plastik + udara + air + sinaran UV = no more clogged drain dan banyak lagi horrible disaster yang berpunca daripada beg plastik.

Well, that might solve the problem. Tapi ia juga mampu generate masalah yang lain. Bagi mereka yang cepat panas macam aku, this kind of thing lagi cepat bagi aku heart attack. Now who the fuck's goinna clean up the mess? Silap-slaip haribulan tertusuk kaca. Kaca masuk mata sebab terpelanting. Penis got cut off also the result of kaca terpelantng. Ish, taknak lah aku sambung. Sudahnya aku tolak serpihan kaca tersebut pakai penyapu lidi masuk dalam longkang dan besoknya hujan lebat. You do the math.

*SWM - South Waste Management. Daripada nama dah tahu apa benda yang mereka buat.