Khamis, Mei 07, 2009

Berlubang pun berlubanglah.

Dulu aku selalu berdoa agar masalah ketagihan merokok aku hanya akan mempengaruhi dan mendatangkan keburukan kepada aku saja, seperti yang aku selalu cakap dekat mak aku.

Badan aku, organ dalaman aku, kot kena gangrene pun aku. Kot satu masa nanti yang jadi model sakit sekian-sekian yang berpunca daripada merokok dekat setiap kotok rokok pun aku juga. Sakit tetap sakit, tapi duit tetap masuk.

Bahagian yang model tu tak pernah masuk dalam intipati nasihat seorang ibu kepada seorang anaknya kerana dia dah faham. Batu. Take years or even better, decades, before it's completely eradicated by the act of dropping a drop of water on it.

Kali terakhir dia cakap pasal tabiat merokok aku raya lepas. And I wasn't paying any intention back then. 

Aku merokok sebanyak 2 kotak sehari. Both of em' are the 14's. Satu tembakau biasa dan satu lagi kretek. Tembakau biasa yang menjadi pilihan aku adalah Marlboro atau Winston Light. Most of the time, aku hisap Winston sebab lebih murah. Marlboro hanya akan dihisap sekarang jika ada rakan beli. Aku dengan pantas minta sebatang dan sebatang lagi dan another one sampailah yang tinggal hanya 2, maksimum 3 batang untuk kegunaan orang yang beli rokok itu sendiri.

I can't help it, free stuff is fucking delicious. 

Rokok percuma akan aku hisap sampai span dia tu. Rokok sendiri, setelah aku jenguk dalam bekas abu rokok, kebanyakannya separuh atau 3/4 habis dihisap.

Setiap henda ada hitam dan putih, yin dan yangnya, Surti dan Tejonya and so does my taste in smoking. Di mana ada tembakau biasa, di situ ada tembakau kreteknya. 

Seni keseimbangan ini tak dapat dijelaskan dengan sains. Kalau ada pun, itu temberang. Atau aku tak tahu dan tak pernah ada inisiatif nak ambil tahu.

Science is boring. Satu-satunya subjek sains yang menarik minat aku tak pula wujud dalam realiti. Ia hanya wujud dalam filem How High. Jurusan yang dituntut oleh pimp yang bergelar Baby Powder, here it is, Pussiology. Judging by the name,  I think you guys know what I'm talking about.

Kretek.

Pilihan aku Sampoerna. Hijau. Cheap and destructive.

Mak aku bising juga every now and then. Cuma dia tak sebut pasal rokok dalam ayat-ayat dia. Aku baru tahu sebatang rokok sama nilainya dengan sehelai kemeja-T. Tembakau Sampeorna diproses kasar dan bila pembakaran dibuat, letupan-letupan kecil hasil dari pembakaran tak sempurna terhasil. Thus, destructive. Thus, it's equivalent to the price of a shirt and sometimes bedsheet. Seluar. Tuala. Seluar dalam. Dear Lord, banyak sungguh harta benda aku jahanam sebab rokok. 

Aku tak punya pilihan lain. Aku dah tersekat denan habit. Perlu juga hisap kretek. Ada jenama lain tapi it took me years to develop this kind of loyalty to a particular brand. I've been inhaling poison from Sampoerna ever since I could remember. Masa aku 11 tahun, di tepi sungai. Bersama boy scouts yang lain. 

Tidak. Persetan jenama lain. Jikalau, God forbid, rumah terbakar sekalipun, haram aku nak tukar ke jenama lain. But still, I couldn't stand my mom. Sakit-sakit itu semua datang lambat lagi manakala kerosakan dari rokok pula terasa sekarang. I've to shop for garments every week now, bergantung kepada apa yang terbakar/berlubang.

Awal bulan lepas aku beli sekotak Sampeorna Hijau 14 dan di dalamnya ada terselit kertas yang memaparkan rekaan terbaru untuk Sampoerna. 

Aku pusing setakat mana aku boleh pusing untuk cari produk baru tersebut. And I found one. I bought 4 packs instead. Aku hisap sebatang. Man, it's bitchin'.

Dan apa yang lebih mengagumkan, tembakaunya telah diproses halus, thus solving the "I-gotta-buy-a-new-gear-every-week" problem once and for all. Mak aku mesti gembira, aku fikir.

Aku tunjuk kat mak aku. Siap demonstrasi lagi. And just before the time I want to rub it in her face, I was bitch-slapped, metaphorically, by my mom. To be precise, her words.

"Rokok perempuan?"

"No it ain't."

Dia tak dengar comeback aku sebab dia dah semak dengan bau asap dan berlalu pergi.

Dan realiti benar-benar beri aku bitch-slap sebab aku tak nampak dari rekaan kotak hinggalah ke rekaan rokok itu sendiri, all pointed to feminine. It's slim, it's chic. Belum lagi masuk isu bau dan rasa. Baunya tak setengik Sampoerna asal, rasanya tak sepekat yang asal. Ianya tak merosakkan apa-apa. There's nothing manly about it. And what's worse, ia lagi mahal dengan tambahan 2 batang. Seringgit = 2 batang. No shit. Aku perlu berkira dalam soal yang seremeh ini. Lebih-lebih lagi ia melibatkan kejantanan. The financial issue comes after.

So, to hell with Sampoerna 16's. It sucks.

It'll bite your testicles and swallow it away.