Jumaat, Mei 22, 2009

Doktor, aku ada kes berat mencintai kamu.


Well, the doctor's ugly. Fuckin' repulsive if I may add.

Nasib baiklah aku tak mandi, tak cuci muka, rambut tunggang langgang semasa ke hospital pagi tadi. 

Dah banyak siri aku ke hospital tanpa aku memerlukan rawatan. Membawa makna samada aku hantar orang tua aku, melawat saudara, ataupun pemandu ad hoc ambulans hospital. Dari segi kesihatan, aku sihat. 

Melihat layanan yang diberi kepada mereka yang sakit menjadikan aku sedikit cemburu dan berkata kepada diri sendiri, "after all the shit I've been going, I think I deserve that."

10 tahun yang lepas pergelangan tangan kiri aku patah. Dan layanan yang aku terima uhhh tak terungkap oleh kata-kata. Unfortunately, I was thirteen. Kalau tak mesti jururawat mahu tidur dengan aku untuk mengalihkan kesakitan yang ditanggung. Dan aku rindui benda tersebut. Hospitaliti, maksud aku.

Aku giat mengangkat berat kebelakangan ini. Apabila badan kita tak mampu menanggung beban yang boleh ditanggung, dia akan mula jadi besar sial. Sakit, hari-hari aku telan ubat tahan sakit. Terseliuh, sebotol balm diperuntukkan untuk seminggu. Tersalah urat, tukang urut bersepah. Terkehel, aku buat tak faham. Dan akhir sekali, sakit di tempat yang sama aku patah 1o tahun yang lepas.

Aku cukup mengelak nak ke hospital. Semua sakit-sakit samada aku rawat sendiri ataupun ke perubatan alternatif. Hospital? Nay. Banyak sangat kes kematian pada tahun ini dekat hospital tempat aku dan ini sedikit sebanyak meragukan aku fungsi sebenar hospital. Rawat orang sakit atau put an end to their miserable existence.

Sifir mudah: nak mati, pergi hospital.

3 hari aku tanggung sakit, I quit being a bitch dan pergi ke hospital untuk buat X-ray. Dan unit pengimejan diagnostik terletak di bahagian kecemasan. Hospital tempat aku dikhususkan untuk kes kecemasan. Sakit kepala--pergi ke klinik. Cubalah pergi ke hospital tersebut dengan kes "saya ada demam". 2 opsyen: kena maki dengan pihak admin lepas tu diarah pergi ke klinik atau dikuarantin ke General Hospital, yang terletak banyak jugalah batunya dari hospital tempat aku. Dalam kepala aku bermain orang lain datang dengan kes-kes kritikal dan aku datang pula dengan kes tangan terkehel? My ego was at stake.

Orang lain datang diusung gurney, kerusi roda. Yang datang dengan mulut bertekup topeng oksigen, yang berjalan sekaki rambut gugur selari dengan malfungsi organ dalaman, the real deal, dan aku? Motherfucker.

So I did what I do best: act.

Muka aku semulajadi bengis dengan dahi yang sentiasa berkerut dan cuka yang dibuat bahan masakan pula dikestrak terus dari bibir aku. Upper and lower. Dari apa yang orang lain nampak, I was in such a terrible pain. Tak cukup. Aku perlukan sesuatu untuk mengalihkan penglihatan orang ramai dari muka aku yang tahi matanya tak berkesat dan berminyak. Tangan kanan menggenggam pergelangan tangan kiri. I strucked the primo!

Pembantu Pegawai Perubatan(PPP) was such an ass. Dia tanya aku semua soalan yang minta penampar sebagai jawapan. 

"Ni jatuh sebab merempit ke?"

-Adalah salah satu soalan bebal ditanya PPP tersebut. 

Hello, Tuan Haji What's-His-Face, sikit calar pun tak ada dekat badan aku. Aku pakai short, sleeveless. Cukup untuk membuktikan aku bebas dari sebarang kemalangan motokar. Dan gaya berjalan aku segak dan tegap, tidak terhincut-hincut seperti kes-kes tipikal kemalangan jalan raya.

Dengan pesakit seramai 13 orang pada kala itu, aku cukup berterima kasih kepada mamat jaga mesin X-ray tersebut yang mengklasifikasikan kes aku sebagai serius dan aku hanya menunggu selama 10 minit untuk urusan ambil gambar dan terima output.

"Do I need a cast?" Tanya aku kepada doktor.

"Tak payah."

Thank God.

Cast hanya akan dibuka minimum 2 minggu. I can't afford 2 weeks. I can't afford having my daily gym session go to waste. I can't afford losing the only thing I value the most: my body.

Dibalut dengan gauze, tangan aku akan kembali aktif, ermmm...let's see...this evening.