Sabtu, Mei 01, 2010

Kilat

Aku baru saja kehilangan nenek saudara tempoh hari. Aku tak pasti tarikh kematian dia yang tepat so it safe to conclude she went to meet the Maker somewhere in this week.

Maka aku pun berbual dengan nenek aku petang tadi. Kali terakhir raya lepas. Pun tak sempat nak bercerita apa memandangkan kapasiti pengunjung bertandang berada pada paras yang mengagumkan. It's like she's some sort of bintang realiti TV or something.

Kakak sulung dia yang meninggal. Pada usia 90-an. Yes, ulam = umur panjang. Stop chowing down jajan for fuck's sake!

Aku gelar dia Nek Long. Rendah, bongkok, masih boleh membaca pada usia yang lanjut, telinga kurang sikit dan yang menjadikan dia unik berbanding adik beradik yang lain, kelajuan dia bercakap yang sikit lagi nak sama dengan kelajuan keretapi peluru buatan Jepun. Keretapi tu menang dalam 3 tiang macam tu. Phenomenal ain't it?

Aku banyak kali berinteraksi dengan Nek Long yang kebanyakannya berakhir dengan aku toleh tempat lain dan buat tak layan. Jangan salahkan aku, dan jangan salahkan Nek Long. Aku tak dapat tangkap apa yang dia cakap dan dia tak akan berhenti ulang ayat yang sama sampailah benda yang dia cakap make sense kepada diri dia sendiri. I'm fucking confuse right now.

The point is, kalau aku boleh faham apa yang dia cakap membawa makna aku automatically inherit her outstanding fast talking ability which I sorta did a couple of years ago. Tak percaya? Aku juga!

So I did a test, several test actually. Aku, "Ashdghjgajhgwerjhgehhga!"

Orang 1, "The wha?"

Aku, beralih ke Orang 2, "Ygajwerouiutngaghj!"

Orang 2, "He needs help! Pronto-like!"

That scribbledigook that you just saw was actually me asking their name, age, willingness to have sex and of course do they prefer protection or not. Ayat yang betul tak perlulah aku taip, aku hanya sisipkan idea utama. Ayat yang sebetulnya berjumlah 134 ayat, in less than 15 seconds I finished em'.

Maka aku tak dapat nak merekrut Pasukan Cakap Laju yang tak lama lagi akan menjadi antagonis utama dalam siri Heroes. Cuba bayangkan situasi di bawah:

We talk so fast and people get incredibly annoyed and grab anything; pencil, fork, spoon, plunger and stab it right to the throat. Repeatedly. Sampai terkujur layu keras di situ.

Not much of a situation cos I suck at writing. Dan aku tak kreatif. Aku hanya kacak nak mampus je, itu pun aku tak dapat nak jayakan dengan baik.

Kembali di buaian pusaka Atok. Bersama nenek tepuk nyamuk yang hinggap di tubuh masing-masing. Aku tak boleh nak tepuk dia, terpelanting karang naya. So we talked. She used to walk from her house down to another district within 20 minutes. Kamu tahu berapa jauh rumah dia ke rumah Atok dia yang terletak di daerah sebelah? Jarak aku tak dapat nak kira but it's 30 minutes driving.

Naik kereta pun setengah jam. Ini dia jalan 20 minit. Wow. Masa dia muda dululah. Masa baru-baru kahwin. Arwah Tok jarang balik sebab bertugas di Singapura, nenek aku apa lagi, pergi jumpa Atok dia minta duit belanja dapur.

Nenek aku. Nenek betul aku pernah mempunyai kebolehan berjalan pantas. Pernah, aku tegaskan sekali lagi. Sekarang dia nak ke baruh yang adalah 50 meter macam tu pun dekat setengah jam baru sampai. She's old.

Aku nak mewarisi bekas kebolehan nenek aku maka aku perlu buat sesuatu yang dia buat sampailah dia dapat berjalan sepantas jaguar. Huh?

I'm bored already. Malas aku nak sambung. Pergi main snuker lagi baik.