Sabtu, April 17, 2010

4 Hari Gaza

Aku terlepas 4 hari berturut-turut episod cari dan musnah.

Someone found a bomb from the Japanese era earlier this week at my place. Di suburbia, mencari besi buruk adalah satu profession, sumber utama-penyumbang-pemangkin-ekonomi. Aku juga pernah buat kerja cari besi buruk. Aku pernah salvaj batang paip rumah aku yang pada kala itu sedang menjalani proses mengubah sistem saliran. Dari besi ke PVC.

Pada masa itu harga besi holo RM1.20 per kilo. Untuk rumah aku aku berjaya peroleh hampir RM400. Dari meter tepi jalan bawak masuk rumah aku yang nun jauh tengah hutan. Aku jadi hitam, tangan aku sekasar kertas pasir gred paling kasar yang boleh didapati di pasaran, bruised all over the body. And pretty much hurt my back big time dan sakitnya terbawa-bawa sampai ke hari ni. Aku tak boleh ruku', sujud macam orang biasa. Pakai kerusi, bongkok ikut darjah yang mampu belakang aku tanggung.

Semuanya aku buat sendiri, dari proses menggali tanah, sungkit keluar besi paip, potong pendek-pendek pakai gergaji besi, timbang supaya kelak tak kena kencing dengan macha tukang timbang dekat scrap metal shop, the whole 9-yards.

It took me about a week to finish it up. 300kg worth of iron. Aku bermula sebagai seorang yang berisi dengan ukuran pinggang 36 inci kepada seorang yang segak tegap dengan ukuran pinggang 34 inci. That was 4 years ago. Now I'm a proud owner of waist size 29. Thank Lord for putting brain beneath human thick skull.

I got caught up in my work and started salvaging besi paip rumah nenek dan 2 nenek saudara yang tinggal berjiran. But that was it, I knew my border dan aku tak pergi curi besi rumah orang. Aku tak sampai tahap pergi runtuhkan papan tanda jalan, tiang lampu jalan, besi pengadang jalan to score cheap easy big bucks.

Aku buat kira-kira untuk 4 buah rumah punya besi paip aku dapat dekat RM2000. Blew it out easy on gambling and one thing led to another I wounded up broke as fuck with people hunting down my ass to get their money back.

But that was then. I got back on my feet. Start earning easy buck using brain not physical. And...

"BOOOMMM!!!!"

Johny Murad, pelayan kedai Mak Wan dengan pekikan yang menempeleng aku kembali ke realiti.

"Ranap kereta mamat KTM tu. Kereta baru lak tuh." cerita Johny lagi.

"Jap. Jap. Kalau betul la ada bom meletup apsal aku boleh tak tau? Kau ni kencing kuat lagi bersepah la Johny."

"Iye betul. Keluar surat kabar. TV sikit lagi nak keluar. Tunggu Karam Singh Walia."

Great. Aku tak baca surat khabar dan tak tengok TV. How could I miss big shit like this? Fuck this 'I don't wanna know about the current issue' bullshit. Aku beli surat khabar dan belum sempat aku nak baca, cermin kereta aku perlu digilapkan and now tell me, apa yang boleh berikan cermin kereta sensasi kilauan ultra selain dari helaian surat khabar yang direndam dengan air paip?

Huh? What? Tell me!

That's what I thought.