Ahad, Mac 06, 2011

Terima Kasih

Minggu ni 2 kali aku tumbuk objek keras. Satu dinding, Isnin lepas dan yang kedua baru sebentar tadi iaitu mesin auto pay.

Aku dah dapatkan bantuan. Aku dah pergi terapi. Aku siap beli bola marah yang besarnya kecil sikit daripada penumbuk. Kalau marah, genggam bola tu kuat-kuat. Tak ada apa pun yang berlaku maka aku beralih kepada benda yang aku selalu buat bila dilanda rasa marah melampau; tumbuk benda yang sampai mati tak akan ada tindak balas. Aku rasa sakit, tapi sakit itu somehow turned into some sort of pleasure. No I did not get a woody. It's just that I feel more relaxed. Hilang terus marah tu.

Isnin lepas aku di balai polis untuk membayar saman. Aku paskan nota kecil berisi nombor kad pengenalan dan nombor pendaftaran kenderaan kepada "orang dalam". Maklumlah orang dari lepas Subuh dah beratur dekat kaunter yang hanya ada 2. Satu untuk semak sahaja dan satu lagi untuk bayar sahaja.

Aku sampai pukul 9. Dengan tidak ada sistem nombor giliran, seawal mana kau sampai pun, kalau tak ada unsur selit dan paksaan, sampai ke petanglah kau tertonggeng dekat balai polis yang di mana ia berlaku kepada aku. "Orang dalam" dah pergi ronda. Aku call dia. Dia cakap dia letak list tadi tu atas meja sebelah kaunter semak. Aku tanya pegawai yang bertugas mana diamnya senarai yang aku bagi. Dia jawab dia pun tak tahu, hilang di bawah timbunan resit-resit dan kertas-kertas yang berselerak di atas meja dia.

Dari 9 pagi ke jam 3 petang aku dok tunggu. Orang lain yang sampai kemudian boleh siap awal. Apa ke sial namanya tu? Aku betul-betul naik angin. Bola ada dekat rumah. Yang paling dekat dengan aku menyerupai bola adalah testis aku. Aku juga ada keinginan menimang cahaya mata. Dan aku nak tumbuk je orang yang datang kemudian dan potong barisan tapi aku di balai polis. Setiap tingkah aku diperhatikan. Aku usik dia hatta bulu roma, lokap tak jauh, hanya beberapa kaki dari tempat aku berdiri. Aku sabar lagi. Muka aku dah merah. Urat dekat leher dan kepala dah keluar. Aku ingat balik apa yang doktor ajar. Breath. Tarik dan lepas nafas dengan perlahan sebanyak 10 kali. Aku buat dah sampai 3, dan aku dah hilang sabar. That breath slowly bullshit ain't working. Depan mata aku adalah pancaran cahaya putih amarah. Aku berjalan perlahan ke arah dinding dan 2 saat lepas itu dinding konkrit retak sedikit. Tangan kanan aku dipenuhi debu putih.

"Dik, dah siap. Tak ada saman. Nombor-nombor tu semua pun tak ada saman. Adik boleh balik."

Aku tahu dia tak cek pun sebab balik tu aku cek balik dekat laman Myeg masih terdapat saman pada nombor kereta dan nama aku. 10 saat selepas aku tumbuk dinding, terus siap? Hmm, I wonder.

***

Sudah seminggu aku berkenalan dengan seorang wanita ni. Tidak pernah berjumpa. Hanya mesej teks dikirim terima. Aku ajak dia keluar. She agreed. Sepanjang seminggu kitorang bertukar-tukar pendapat, masalah, pengalaman, the usual, aku bagitahu dia tentang masalah aku. Dia akur dengan keadaan. Dia masih lagi dengan pendirian dia untuk berjumpa dengan aku. Lagi sejam sebelum aku keluar aku masih lagi hantar mesej mengatakan, "are you sure about this? Even a small thing can trigger my anger and then I have to punch something. It could be you."

Dia balas, "Well, you won't. I'm here to help you."

Everything went well. We had our laughs, we had a great time.

Until,

Nak bayar tiket parking. Mesin tunjuk RM3.50. Aku tak ada small change. Paling kecil aku ada not 10 dan beberapa keping duit syiling 50 sen. Dia bayarkan. 2 keping not seringgit. Aku perlukan lagi RM1.50. Syiling 50 sen aku ada 4 keping. Ngam-ngam setting. Aku masukkan sekeping. Baki yang perlu dibayar yang dipaparkan di skrin mesin tu masih lagi tak berganjak. Amount due: RM1.50
Aku masuk lagi sekeping, perkara sama berulang. Aku masuk lagi dan lagi dan lagi siap aku korek purse dia. She was okay with it. Sampai dah tak ada apa lagi nak dimasukkan. Bayu malam yang suam meniup saka Mark Wahlberg. Aku pergi tengok cerita The Fighter sebelum tu. Maka imej Mark menumbuk segala jenis objek terpancar bertalu-talu ke muka aku. Aku sabar. Aku tepuk sedikit kuat mesin itu dengan harapan syiling sebeban yang aku masukkan tadi keluar balik.

"FUCK!"

Dia ke belakang. Seperti memberi ruang untuk aku let it out.

Sambil menyebut catch phrase, "Where's my money, bitch?" Aku bagi satu penumbuk cukup padu samapi pecah screen protector dan skrin itu sendiri. Jarak antara protector dan skrin adalah lebih kurang 1 inci. Lubang bukaan mempunya kelebaran dalam anggaran 3/4 inci. Jumlah luas permukaan per isipadu penumbuk aku dari segi logiknya tidak boleh memecahkan skrin di sebelah dalam but it did any way.

Ting! Ting! Ting!

3 keping syiling 20 sen dan 4 keping syiling 10 sen. Aku masukan syiling dekat 5 ringgit, kau bagi balik sehinggit?

"KEPALA BAPAK KA..."

"Wait."

Dia tekan butang cancel untuk eject kad parking aku. Dia ambil syiling tersebut dan pindah ke mesin yang terletak bersebelahan mesin yang sekarang clearly damaged beyond repair. Dia korek poket syiling jeans dia. "Look, I still have 50 cents left."

Bertukar tangan, segalanya jadi normal. I should have kissed her but I didn't. I was afraid I might bite her lips off cos I was still under offense mode. So we shake hands, much appropriate thing to do due to our cultural restriction and finally said our goodbyes. I didn't. Aku tak balas sebab aku tahu dia memang dah takut just like every other girl I dated.

Lagu Universal Mind part ending berbunyi. Itu bunyi mesej telefon aku.

"Such manly strong hands, you should put it into good use like massage my back with it."

Terima kasih perempuan. Akhirnya selepas 2 tahun trying to settle down, seseorang yang tak lari ketakutan selepas beberapa jam menghabiskan masa dengan aku.